برگزاری همایش علمی «هفته پژوهش»
به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، همایش علمی با عنوان «سرمایهگذاری در تعلیم و تربیت با پشتوانه پژوهش و فناوری» روز یکشنبه ۳۰ آذرماه با حضور اساتید، پژوهشگران، مدیران آموزشی و دانشجویان در پردیس شهید چمران، سالن شهید قاسم سلیمانی برگزار شد.
این همایش با هدف تبیین جایگاه پژوهش در نظام تعلیم و تربیت، تقویت رویکرد پژوهشمحور در آموزش و جمعبندی برنامههای هفته پژوهش برگزار گردید.
سخنرانی افتتاحیه
در ابتدای برنامه، دکتر محمدرضا فتحی، رئیس دانشکده علوم انسانی، ضمن تبریک هفته پژوهش، بر نقش علوم انسانی در سیاستگذاری آموزشی و ضرورت توجه به پژوهشهای مسئلهمحور برای حل چالشهای نظام آموزشی تأکید کرد.
برنامهها و محورهای هفته پژوهش
در ادامه، دکتر صفری با اشاره به برنامههای هفته پژوهش، اظهار داشت: امسال سه مؤلفه اصلی شامل نقد کتاب، برگزاری کارگاههای پژوهشی ویژه دانشجویان و اساتید و جمعبندی برنامههای پژوهشی در دستور کار قرار گرفت و در مجموع ۲۳ مؤلفه پژوهشی با مشارکت پردیسها و مراکز مختلف اجرا شد.
پژوهش؛ از پرسش تا پویایی اجتماعی
دکتر علی شاهحسینی نویسنده، پژوهشگر و سخنراندرعرصه بینالملل در سخنرانی خود با تأکید بر اهمیت پرسشگری گفت: «اگر سؤال پیش بیاید یعنی زندهایم و اگر پاسخ داده شود یعنی پژوهشگر هستیم.» وی شغل معلمی را بنیان ساخت جامعه دانست و افزود: برای ساختن جامعهای پویا باید معلمان توانمند تربیت کرد. وی همچنین بر تابآوری پژوهشگر و نقش نسل جوانِ پویا و فعال در آینده علمی کشور تأکید کرد.
گذری برکتاب «راهی که پیمودم» نوشته دکتر سید محمود طباطبایی
در بخش دیگری از همایش، دکتر علیرضا شاهحسینی، پژوهشگر و مؤلف برجسته، ضمن تبریک هفته پژوهش، به معرفی و کتاب «راهی که پیمودم» پرداخت؛ کتابی که روایت زندگی علمی و حرفهای پروفسور سیدمحمود طباطباییفرد، چهره ماندگار پزشکی ایران است. وی این اثر را «نقشه راهی الهامبخش» برای نسل جوان و معلمان دانست و بر نقش ریشههای فرهنگی و زیستبومهای بومی در بالندگی علمی تأکید کرد.
پژوهش در فرهنگ و تمدن اسلامی
دکتر سیدکاظم اکرمی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، با استناد به آیات قرآن کریم، پژوهش و پرسشگری را ریشهدار در فرهنگ اسلامی دانست و گفت: قرآن انسان را به پرسش از دانایان دعوت میکند. وی با اشاره به جایگاه دانشمندان بزرگی چون فارابی، ابنسینا، علامه طباطبایی و علامه جعفری، بر ضرورت الگوبرداری هوشمندانه از کشورهای توسعهیافته در حوزه علم و صنعت تأکید کرد و نقش تمدن ایرانی–اسلامی در تاریخ علم را برجسته دانست.
معلم؛ محور تربیت و پژوهش
در بخش پایانی سخنرانیها، پروفسور سیدمحمود طباطباییفرد با تأکید بر شأن والای معلمی، معلمان را «نور و چراغ جامعه» خواند و گفت: معلمی شغل انبیاست و معلم واقعی نباید صرفاً کتاب درس بدهد، بلکه باید کتاب بخواند و عصاره دانستههای خود را به دانشآموز منتقل کند. وی با بیان خاطراتی از بیش از شش دهه فعالیت آموزشی خود، بر نقش اخلاق، خوشخلقی، آراستگی و تربیت اجتماعی در شکلگیری شخصیت دانشآموزان تأکید کرد.
درادامه مراسم با دستان ارزشمند دکتر طباطبایی فر از کتاب "ریسک زیبای تعلیم وتربیت "ترجمه دکتر کاشی رونمایی شد.
تجلیل از پژوهشگران و دانشجویان برتر
در بخش پایانی همایش، از فعالان عرصه پژوهش در پردیس شهید چمران تجلیل شد. همچنین دانشجویانی که در سال تحصیلی۴۰۳_۴۰۴ موفق به پذیرش و چاپ مقالههای علمی–پژوهشی و علمی–ترویجی شده بودند، توسط چهرههای ماندگار مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.
درادامه مراسم کتاب «راهی که پیمودم» زندگینامه و بخشی از خاطرات دکتر طباطبایی پزشکی که افتخارش معلمیست توسط استاد گرانقدر امضا و به اساتید ودانشجویان اهدا شد.
این همایش با تبادل نظر، طرح دیدگاههای تخصصی و ایجاد فضایی پویا برای هماندیشی علمی، گامی مؤثر در جهت تقویت فرهنگ پژوهش و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت بهشمار میآید.
نگارخانه: https://chamran.cfu.ac.ir/fa/gallery/290914
برگزاری همایش علمی «هفته پژوهش» و تقدیر از فعالان عرصه پژوهش
8