روز نخست نشست فصلی مدیران استانی با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان؛
تبیین برنامه تحولی ۱۴۰۴ دانشگاه فرهنگیان و تفویض اختیار به استان ها
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان روز نخست نشست فصلی مدیران استانی با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان روز شنبه ۶ اردیبهشت در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد،
رجبعلی برزوئی رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست فصلی مدیران استانی با هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تبیین برنامههای سال ۱۴۰۴ که در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد ضمن قدردانی از همراهی و تلاشهای خانواده بزرگ دانشگاه در صف و ستاد در راستای تحقق هدف و حرکت رو به رشد آن، توفیقات بدست آمده و عبور از بحران را مدیون اهتمام همکاران تلاشگر دانشگاه فرهنگیان دانست.
وی همچنین در این نشست با اشاره به نگاه ویژه، حمایتها، همراهی و گامهای مثبت وزیر آموزش و پرورش و نماینده ایشان در دانشگاه فرهنگیان، آن را فرصتی برای تحقق اهداف والای نظام تعلیم و تربیت و تربیت معلم تراز دانست.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در ادامه با بیان اینکه دانشگاه اکنون در مسیری مناسب است و در هیچ شرایطی به عقب برنخواهد گشت و به توسعه و رشد خود ادامه خواهد داد، ابراز امیدواری کرد: دانشگاه به جایگاه شایسته خود دست یابد.
وی تبیین برنامه تحولی ۱۴۰۴ دانشگاه و تفویض اختیار به استانها با اجرای ساختار جدید را از اهداف برگزاری این نشست برشمرد و گفت: به منظور چابکی و تسریع امور، اختیارات لازم در جهت انجام وظایف و تکالیف استانی واگذار و سازمان مرکزی نقش سیاستگذاری، راهبری و نظارت را برعهده خواهد داشت.
برزوئی با تأکید بر تقویت نظارت در دانشگاه، ابراز امیدواری کرد: با تفویض اختیار دانشگاه فرهنگیان استانی با شتاب و دقت بالاتری اهداف و تکالیف را به پیش ببرند.
وی با اشاره به گامهای اساسی برداشته شده با هدف ایجاد زیر ساختها و بستر لازم برای ارتقای کمی و کیفی در دانشگاه، تأکید کرد: سال جاری سال کیفیت است و کسب جایگاه مرجعیت علمی تعلیم و تربیت در کشور و مرجعیت تعلیم و تربیت اسلامی در جهان و حفظ آن از اهداف دانشگاه میباشد.
فرهاد علی پور، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، با تأکید بر لزوم تحول بنیادین در فرآیندهای آموزشی این دانشگاه، سال ۱۴۰۴ را سرآغاز دورهای طلایی برای دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد.
وی در جمع مسئولان و اعضای هیئت علمی، از تدوین و اجرای برنامهای چهارساله در حوزه آموزش خبر داد که هدف آن ارتقای کیفیت، بهبود فرایند کارورزی، توسعه تحصیلات تکمیلی و توانمندسازی استادان است.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به آغاز دهه سرآمدی آموزش و هفته معلم، این مناسبتها را فرصتی جهت معرفی دستاوردها و تکریم پیشکسوتان حوزه تعلیم و تربیت دانست و گفت: باید این فرصت را جدی بگیریم و دانشگاه را به بهترین نحو معرفی کنیم.
علی پور نخستین گام در مسیر تحول را تدوین سند تحول آموزشی عنوان کرد و افزود: بر اساس این سند، تمامی دانشگاههای فرهنگیان کشور در چهار رتبه A, B، C و D طبقهبندی خواهند شد تا نقاط قوت و ضعف آموزشی هر استان مشخص شود.
وی با بیان اینکه آزمون جامع برای دانشجومعلمان طراحی شده است، افزود: دانشجویان باید پس از چهار سال تحصیل، در حوزههایی نظیر خطاطی، بهداشت و کمکهای اولیه، زبان انگلیسی و ورزش به حدی از صلاحیت حرفهای دست یابند.
علی پور در ادامه، به برنامههای اصلاحی در کارورزی اشاره کرد و گفت: با بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، متاورس و واقعیت افزوده، شیوههای سنتی کارورزی تغییر خواهد کرد و دانشجومعلمان بهطور واقعی در محیطهای آموزشی شبیهسازیشده آموزش خواهند دید.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، توسعه تحصیلات تکمیلی را یکی از مهمترین اولویتهای این دانشگاه دانست و اظهار داشت: با پیگیریهای صورتگرفته، رشتههای جدیدی در مقطع کارشناسی ارشد به کنکور امسال اضافه خواهد شد و به زودی جذب دانشجوی دکتری در رشته آموزش ابتدایی آغاز میشود.
وی همچنین بر اهمیت نقش مدیران گروههای آموزشی تأکید کرد و گفت: مدیران گروه باید با اختیارات کامل، محور پیشبرد برنامههای علمی و آموزشی باشند. در کنار آن، برای هر عضو هیئت علمی شناسنامه حرفهای تدوین میشود تا مسیر توانمندسازی آنان مشخص باشد.
علی پور همچنین از راهاندازی گروههای علمی در سازمان مرکزی دانشگاه خبر داد تا فرآیندهای نظارتی حوزه آموزش از جمله ارزیابی سرفصلها، ارزشیابی استادان و کیفیت برنامههای درسی به صورت متمرکز و نظاممند پیگیری شود.
وحید عالمیان، معاون امور دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در نشست فصلی مدیران استانی، ضمن قدردانی از تلاشهای رؤسا و مدیران مراکز و پردیسهای دانشگاه، مهمترین برنامههای پیشِرو در حوزه دانشجویی را تشریح کرد.
وی ارتقای سطح مشاوره و سلامت روان دانشجومعلمان، اجرای طرحهای ملی جمعیت و خانواده، گسترش خوابگاههای متأهلی، توسعه زیرساختهای ورزشی و بازنگری در الگوی تغذیه را از اولویتهای معاونت دانشجویی در سال ۱۴۰۴ دانست.
عالمیان بر ضرورت اجرای طرح پایش سلامت روان در سطح کشور، تسریع در راهاندازی خوابگاههای متأهلی در استانهای هدف، افزایش پوشش خوابگاهی، بهبود کیفیت خدمات تغذیه و اجرای مدلهای جدید پیمانکاری غذا تأکید کرد.
وی همچنین از آغاز مرحله عملیاتی جشنواره تدریس برتر و اجرای طرح توسعه فضاهای ورزشی در مراکز دانشگاه فرهنگیان خبر داد و توجه مدیران به استانداردسازی خوابگاهها و بهبود شاخصهای رفاهی را خواستار شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در نشست فصلی مدیران استانی با هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان که با رویکرد تبیین برنامههای سال ۱۴۰۴ و تفویض اختیار به استانها در سازمان مرکزی برگزار شد با اشاره به شعار دانشگاه مبتنی بر کسب مرجعیت تعلیم و تربیت اسلامی در جهان به بیان برنامهها و رویکردهای تحولی در سال جاری پرداخت.
وی با تأکید بر اهمیت نظرورزی و نظریهپردازی در حوزه تعلیم و تربیت سرمایه انسانی با اشاره به اعلام فراخوان هیئت علمی در تولید منابع با تأکید بر حوزه pck وpk تولید و تأمین منابع آموزشی با تأکید بر نیازهای آنی پردیسها و مراکز و استمرار نهضت ترجمه منابع درسی براساس آخرین دستاوردهای شناسایی شده پداگوژی و تربیت معلم را از برنامهها عنوان کرد.
حجت الاسلام موسوی از ارتقا مجلات علمی دانشگاه به ۱۰ عنوان در رتبهبندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۴ ارتقا هفت مجله و راه اندازی ۳ عنوان آن به زبان غیر فارسی، اخذ رتبه در isc و رتبه کیو و تمرکز بر ۹ مجله و نمایه سازی در پایگاههای بینالمللی هدف گذاری شده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست معاونت پژوهش تصدی گری در حوزه مجلات و نشریات نیست، اما تدبیر، راه اندازی و ارتقا مجلات را به صورت موقت در دست خواهد داشت.
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری بر ارتقا پژوهش انگیزی و ایجاد فرصتهای ترفیع و تولید دانش برای اعضای هیئت علمی در استانها تأکید و اظهار داشت: در حوزه ازمایشگاهها نیز حرکت به سمت آزمایشگاه مجازی، استفاده از هوش مصنوعی و شبیهسازی ازمایشگاهها است.
وی شبکههای تخصصی پژوهش و هستههای پژوهشی را بازوان اندیشه برای تولید علم به صورت هم افزا، مشترک و کار تیمی عنوان کرد و ان را از اولویتهای معاونت پژوهشی برشمرد.
حجت السلام و المسلمین موسوی با اشاره به راه اندازی سامانه نان تعلیم و تربیت به مثابه کانال مشترک اولویتهای پژوهشی کشور مبتنی بر مسئله مندی و نیاز محوری، خاطر نشان کرد: همه فرایندهای نیاز سپاری، ایده پردازی و دسترسی به تقاضاهای موجود از این طریق صورت میپذیرد.
وی طرح باور با نام اردوی راهیان پیشرفت را از دیگر برنامهها نام برد و گفت: این طرح با هدف ارتباط هویت دانشجومعلمان با هویت فکری فرهنگی و تاریخی، آشنایی با پیشرفتهای چشمگیر و دستاوردها با هدف امید آفرین و تأثیر گذاری دانشجومعلم در نسل جدید میباشد.
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری به طراحی نقشه جامع هوش مصنوعی به منظور تلقی درست از این مقوله و رویکرد مناسب بهرهبرداری از آن در دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: همچنین تولید محتوای الکترونیک در راستای ایجاد بانک تولیدات علمی اعضای هیئت علمی و ساماندهی و دسترس پذیری آن از دیگر رویکردهاست که نیاز به سیاستگذاری، نظارت و پایش دارد.
حجت الاسلام موسوی در بخش دوم سخنان خود به اقدامات برنامهریزی شده با رویکرد تفویض اختیار پرداخت.
وی واگذاری اختیار به استانها را افق روشنی به مثابه تمرکز زدایی وجمع سپاری با هدف استقلال استانها همراه با هم پیمانی صف و ستاد در تحقق آرمانها و ماموریتهای دانشگاه دانست.
سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری، برگزاری نشستهای علمی، برنامههای پژوهش انگیزی در حوزههای دانشجویی و هیئت علمی، توسعه همکاریهای علمی و پژوهشی، تولید و انتشار مجلات علمی، برگزاری همایشهای دانش آموزش محتوا و کارگاههای تخصصی مبتنی بر نیازها، اقتضامند و مأموریت گرا را از جمله اقدامات برنامهریزی شده در استانها برشمرد.
مجتبی حیدری، سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان در نشست فصلی مدیران استانی، با تبیین آخرین اقدامات و برنامههای انجام شده و پیش رو؛ اظهار داشت: سال ۱۴۰۴ را با حداقلترین مطالبات مالی سالهای گذشته آغاز کردهایم.
وی از بررسی و رایزنی با چندین بانک در راستای تغییر بانک عامل خبر داد و افزود: بانکی که حداکثر بهرهگیری از امکانات مالی و پشتیبانی برای خانواده بزرگ دانشگاه فرهنگیان را داشته باشد، انتخاب شده است که بزودی اعلام خواهیم کرد.
حیدری در ادامه به بیان برخی اقدامات اداری در خصوص اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پرداخت.
تبیین آخرین برنامههای دفتر برنامه و بودجه و امور عمرانی، سیاست تمرکز زدایی و تفویض اختیار، سیاست و ضوابط اجرایی برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴ از دیگر سخنان سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان در نشست فصلی مدیران استانی بود.
زمینهسازی به منظور خلاقیت در مدیریت منابع استانی و مالی؛ صرفه جویی در منابع و استفاده از ظرفیتهای استانی از جمله مهمترین اهداف سیاست تمرکز زدایی و تفویض اختیار است که حیدری به آنها اشاره کرد.
حجتالاسلام والمسلمین عینالله عابدی، مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان در امور استانها، در نشست فصلی مدیران استانی با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه که ششم اردیبهشت در سازمان مرکزی برگزار شد، با اشاره به تحولات پیشروی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: امروز نقطه عطفی برای دانشگاه فرهنگیان رقم خورده و محورها و برنامههای جدید در آستانه ابلاغ قرار دارند که پس از تدوین شیوهنامههای اجرایی توسط معاونتهای مربوط، عملیاتی خواهند شد.
وی ظرفیتسازی بهویژه از مسیر جلسات هیئت امنا را از الزامات مهم توسعه دانشگاه دانست و افزود: مراکز آموزشی دانشگاه باید با تدبیر در جلسات هیئت امنا، به ویژه در موضوع تأمین زمین و امکانات، اهتمام ویژه داشته باشند و مدیران استانی با برگزاری جلسات هماهنگی با اعضای هیئت امنا، زمینههای لازم را برای تسریع تصمیمگیریها فراهم کنند.
عابدی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تغییرات ساختاری دانشگاه، بر دقت در انتصابات تأکید کرد و گفت: در انتخاب مسئولان جدید مراکز و دانشکدهها، باید نگاه ویژه به ثبات مدیریت و تناسب مسئولیت با شایستگیهای افراد داشته باشیم تا از بروز چالشهای احتمالی جلوگیری شود.
وی، راهاندازی شوراهای مشورتی استانها براساس آییننامه ابلاغی دانشگاه را اقدامی مؤثر در دوران گذار دانست و از مدیران خواست با استفاده از ظرفیت این شوراها و بهرهگیری از تخصصهای موجود در استانها، کیفیت تصمیمگیریها را ارتقا دهند.
مشاور امور استانها همچنین خواستار مستندسازی و به اشتراکگذاری ابتکارات و برنامههای نوآورانه استانها شد و تصریح کرد: باید فعالیتهای ویژه و تجربههای موفق استانی بهصورت گزارشهای منظم و مستند تهیه شود تا امکان بهرهگیری سایر استانها از این تجربیات فراهم آید.
ایوب ابراهیمی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در نشست مدیران استانی که در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، با تشریح مسیر پیشروی دانشگاه در دوره جدید، استقرار دقیق ساختارهای تحولی در استانها را از مهمترین برنامههای پیشرو برشمرد.
وی با بیان اینکه کیفیت ناظر به ارزش افزوده و نتیجهبخشی فعالیتهاست، اظهار کرد: باید با ارزیابی مستمر منابع انسانی، فرآیندهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، مالی و اداری و سنجش میزان تحقق اهداف برنامههای عملیاتی، به سمت بهبود مستمر حرکت کنیم.
ابراهیمی تصریح کرد: نظارت و ارزیابی نباید صرفاً معطوف به شناسایی مشکلات باشد بلکه باید در جهت شناسایی فرصتهای بهبود و تضمین کیفیت خدمات دانشگاهی، به کار گرفته شود.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، معیارهای کلیدی ارزیابی را شامل کیفیت منابع انسانی، نظام اداری، میزان نفوذ سیاستها و برنامهها، رضایتمندی دانشجو معلمان، و پایبندی واحدها به اجرای برنامههای مصوب دانست و گفت: نظارت هدفمند، مبتنی بر شاخصهای دقیق و ابزارهای استاندارد، مسیر دستیابی به تعالی سازمانی را هموار میکند.
ابراهیمی با تأکید بر ضرورت استقرار نظامهای خودارزیابی در استانها، افزود: روسای استانها مسئولیت مستقیم در هدایت، کنترل و ارزیابی مستمر عملکرد واحدهای تابعه را بر عهده دارند و باید با تشکیل کارگروههای تخصصی و بهرهگیری از ظرفیتهای نظارتی، کیفیت خدمات را پایش و ارتقا دهند.
وی از تفویض حداکثری اختیارات نظارتی به استانها خبر داد و گفت: به جز برخی وظایف ستادی مانند برگزاری نشستهای تخصصی کارشناسان، طراحی آزمونهای صلاحیت حرفهای و تحلیل نتایج ارزشیابی، تمامی امور نظارتی به استانها واگذار شده است تا با تمرکز بر کف میدان عمل، تحولی واقعی در دانشگاه فرهنگیان رقم بخورد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در بخش دیگری از سخنانش، بر اهمیت دادهمحوری در تصمیمگیریها تأکید کرد و گفت: استفاده از سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه، داشبوردهای مدیریتی و تحلیل دقیق دادهها باید به فرهنگ غالب مدیریتی در دانشگاه تبدیل شود.
وی توسعه گفتمان کیفیت، شناسایی و ترویج بهترین عملکردها (Best Practices)، بهرهمندی از نظام تشویق و تنبیه، و توجه به تغییرات کوچک اما مؤثر را از الزامات تحول دانشگاهی برشمرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان باید به نهادی پیشرو در تضمین کیفیت، پاسخگویی و بهبود مستمر تبدیل شود.
ابراهیمی در پایان تأکید کرد: انجام صحیح نظارت، ارزیابی و پایش موجب بهبود و بقای پایدار دانشگاه خواهد شد. از اینرو همه استانها باید با عزم جدی، به ارتقای شاخصهای کیفیت در تمامی ابعاد اهتمام ورزند.
حمیدرضا ابراهیمی معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان در نشست فصلی مدیران استانی با هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به رویکردها و برنامههای تحولی این معاونت در سال ۱۴۰۴، تبیین برنامهها و واگذاری امور به استانها در راستای کیفیت بخشی را گامی مهم و بزرگی در دانشگاه عنوان و بر ضرورت ارتقا راهبری، نظارت و سیاست گذاری ستاد تأکید کرد.
وی معاونت فرهنگی و تربیتی را جزء پیشروترین مجموعه دانشگاه در حوزه مسئله واگذاری دانست، و تصریح کرد: در راهبرد واگذاری و تبیین اختیارات به روسای دانشگاهها، تمرکز بر نتیجه انجام شده و رویکرد نظارت نا ظر به این نکته است و موجب تصمیم سازی بهتر و استفاده از ظرفیت فکری استانها و مراکز و در نهایت بالندگی دانشگاه خواهد شد.
معاون فرهنگی و تربیتی برنامههای تحولی را به مثابه هوایی تازه نام برد و به برنامههای فرهنگی و تربیتی دانشگاه در این راستا اشاره کرد.
وی تقویت فعالیت جمعی دانشجومعلمان و پوشش حداکثری شرکت آنان در برنامههای فرهنگی و تربیتی را از رویکردهای مهم برشمرد.
ابراهیمی با تأکید بر استفاده ازظرفیت فرهنگی خاص هر استان مبتنی بر زیستبوم آن را عقل منفصل سازمان و فرصت بهرهمندی از فکر، خلاقیت و اندیشه استان در این راستا عنوان کرد.
وی در ادامه ارتقا توانمندی دانشجومعلمان در حوزه قرآن و عترت و رسانه ای با رویکرد هوش مصنوعی، پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی، آموزش مهارتهای مورد نیاز معلمی، ترویج و تعمیق فرهنگ انتظار، معارف و مهدوی، دفاع مقدس و مقاومت و ساماندهی و ثبت فعالیتهای فرهنگی را از رویکردهای این معانت عنوان کرد.
معاون فرهنگی و تربیتی همچنین به انعقاد تفاهم نامه در راستای استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاههای خارج و مجموعههای درونی و نیز تدوین نظامنامه جامع فرهنگی و تربیتی دانشگاه اشاره و بر ضرورت تقویت زیست شبانهروزی در دانشگاه تأکید کرد.
رتبهبندی و شناسایی کارشناسان برجسته فرهنگی، حمایت از دورههای بالندگی فرهنگی اساتید و کارکنان از دیگر مواردی بود که معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه به آن اشاره کرد و در ادامه گفت: برخی کانونها ازجمله کانون مهدویت، نماز، یاریگران زندگی در دانشگاه مورد تأکید است، یاوران رسانه، سبک زندگی و معلم عفیف نیز در استانها باید مورد توجه باشند.
عباس نجار، رئیس مرکز توسعه و بهسازی منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان، روز شنبه ۶ اردیبهشت در نشست فصلی مدیران استانی با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه، از ابلاغ تقویم آموزشی مهارتآموزی و یکسانسازی منابع آموزشی خبر داد.
وی اعلام کرد: منابع آموزشی مهارتآموزان که پیش از این پراکنده بود، طی هفته گذشته یکپارچهسازی و به صورت رسمی ابلاغ شده و از این پس، تنها یک منبع آموزشی و آزمونی ملاک عمل خواهد بود. همچنین تقویم آموزشی مهارتآموزان برای پودمان دوم سری دوازدهم و پودمان اول سری سیزدهم اعلام شده و استانها موظفند برنامههای آموزشی خود را منطبق بر این تقویم اجرا کنند تا مهارتآموزان برای آزمون اصلح در نیمه دوم شهریورماه آماده شوند.
نجار ضمن تأکید بر ضرورت رعایت زمانبندی آموزشی گفت: با توجه به آغاز دورهها از ابتدای فروردین، استانها باید تدابیر لازم را برای اتمام دورههای آموزشی تا پایان تیرماه بیاندیشند.
در بخش دیگری از سخنان خود، رئیس مرکز توسعه و بهسازی منابع انسانی به موضوع پرداخت حقالتدریس مهارتآموزان اشاره کرد و افزود: حقالزحمههای مربوط به سری دهم بهطور کامل پرداخت شده و محاسبات مالی سریهای یازدهم و دوازدهم نیز در حال انجام است.
نجار ابراز امیدواری کرد: پرداختها به زودی نهایی شود.
وی در پایان بر ضرورت اخذ شناسه تدریس برای همه اساتید مهارتآموزی تأکید کرد و افزود: برای حفظ کیفیت آموزشی، حضور مدرسان دارای شناسه تدریس الزامی است.