سید رمضان عقیلی
عضو گروه آموزشی علوم تربیتی پردیس شهید چمران تهران - دانشگاه فرهنگیان
متولد:۱۳۶۴
محل تولد: استان مازندران- شهرستان نور
شماره تماس: همراه: ۰۹۱۱۹۲۰۳۲۰۴
پست الکترونیکی: sr.aghili@cfu.ac.ir
سوابق آموزشی:
رشته تحصیلی و محل اخذ مدرک کارشناسی: علومتربیتی- مدیریت و برنامهریزی آموزشی- دانشگاه مازندران- بابلسر.
رشته تحصیلی ومحل اخذ مدرک کارشناسی ارشد: علومتربیتی- گرایش برنامهریزی درسی- تهران. دانشگاه شهید بهشتی.
عنوان پایاننامه دوره کارشناسی ارشد: بررسی ویژگیهای معلم اثربخش از دیدگاه معلمان و دانش آموزان شهرستان نور
استاد راهنما: دکتر محسن طالبزاده نوبریان (استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی).
اساتید مشاور: دکتر محمود ابوالقاسمی (استادیار و عضوهیأت علمی دانشگاه شهیدبهشتی)
رتبه دو آزمون دکتری سال ۱۳۹۱
دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی
استاد راهنمای دوره دکتری: خانم دکتر جمیله علم الهدی (دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران)
استاد مشاوره دوره دکتری: دکتر کورش فتحی واجارگاه (استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران)
عنوان رساله دکتری: طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش اخلاق برای دوره ابتدایی تحصیلی جمهوری اسلامی ایران
سوابق پژوهشی:
الف) مقالات علمی- پژوهشی
۱. نگاهی به آموزش و ترافیک در شهر: نارساییهای برنامه درسی و آموزشی کودکان، مطالعه مدیریت ترافیک، نوبت چهارم، ۱۳۹۲
۲. بررسی مولفههای حقوق بشر در کتابهای درسی دوره ابتدایی، مجله نوآوریهای آموزشی، سال ۱۳۹۳، شماره ۴۹.
۳. تحلیل محتوای کتابهای درسی بر اساس مولفههای آموزش اخلاق، فصل نامه روانشناسی مدرسه، سال ۱۳۹۳.
۴. بسط مدل مفهومی مراتب و مراحل تحول اخلاقی با تأکید بر آرای ارسطو. فصل نامه آیینه معرفت، ۱۳۹۷، سال ۱۸، شماره ۵۵: ۸۳-۱۰۲.
۵. طراحی الگوی مطلوب برنامهدرسی تربیت اخلاقی برای دوره ابتدایی نظام آموزشی. تدریسپژوهی، ۱۳۹۷، دوره ۷، شماره ۲.
۶. واکاوی اصول حاکم بر طراحی الگوی مطلوب برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران، نشریه علوم تربیتی شهید چمران اهواز، بهار ۱۳۹۸
۷. تحلیلی بر وضعیت ارزشهای اخلاقی در کتب درسی دوره ابتدایی: روش آنتروپی شانون، نشریه تربیت اسلامی، پاییز ۱۴۰۰
۸. فلسفه ارتباطات بر اساس حکمت متعالیه. نشریه پژوهشهای اجتماعی اسلامی. بهار ۱۳۹۹
۹. تبیین تربیت منش ارسطویی با تاکید بر آرای کریستین کریستینسن. پژوهشهای برنامه ریزی درسی و آموزشی. سال ۱۴۰۱
۱۰. کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان: شناسایی موانع و چالشها. فصل نامه سیاست گذاری در تربیت معلم. ۱۴۰۲.
۱۱. نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی نوآورانه معلمان. مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان. ۱۴۰۲
ب) مقالات پذیرفته شده درهمایشها
۱- بررسی عوامل مؤثر بر کارآمدی کلاس درس، همایش منطقه ایی روانشناسی و علوم تربیتی، گلستان، بندر گز، زمستان ۱۳۹۰
۲- بررسی ویژگیهای معلمان اثربخش از دیدگاه معلمان و دانش آموزان شهرستان نور، همایش ملی معلمان در چشم انداز ۱۴۰۴، بابل، ۱۳۹۱.
۳- سیری بر مفهوم کارآفرینی، آموزش و نقش دانشگاهها در توسعه پایدار، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، بابلسر، آبان ۱۳۹۱.
۴- بررسی مفهوم کارافرینی، آموزش آن در دانشگاهها و جایگاه آن در متون اسلامی. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، بابلسر، آبان ۱۳۹۱.
۵- بررسی جایگاه مفهوم خلاقیت درکتابهای درسی (مطالعهای از نوع تحلیل محتوا)، همایش ملی آموزش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، بهار ۱۳۹۲. تهران.
۶- بهرهگیری از آموزش الکترونیکی به مثابه پیش نیاز اساسی جهت توسعه آموزش علوم پزشکی، دومین سمینار سراسری توسعه آموزش علوم پزشکی، پاییز ۱۳۹۱. ، کردستان.
۷-بررسی موانع و چالشهای تاثیرگذار در استفاده از ICT در مدارس(¬مطالعه موردی: مدارس شهر چمستان). چهارمین همایش ملی آموزش، بهار ۱۳۹۱. تهران
۸- نقش کتابهای درسی برآموزش مفهوم امنیت اجتماعی و تأثیر خانواده بر تقویت آن، همایش ملی خانواده و امنیت، بهار ۱۳۹۲، یزد.
۹- کشورهای اروپایی و الزامات بازنگری برنامههای درسی (¬مورد مطالعه: آلمان). دومین کنفرانس ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظامهای آموزشی با تمرکز بر یکپارچه سازی نظام آموزشی. تهران، اسفندماه ۱۳۹۱.
۱۰-بررسی عوامل مؤثر بر طراحی و بازنگری برنامههای درسی، دومین کنفرانس ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظامهای آموزشی با تمرکز بر یکپارچهسازی نظام آموزشی. تهران، اسفندماه ۱۳۹۱.
۱۱-بازنگری برنامههای درسی در ایران و کشورهای آمریکایی: چیستی و چگونگی. دومین کنفرانس ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظامهای آموزشی با تمرکز بر یکپارچهسازی نظام آموزشی. تهران، اسفندماه ۱۳۹۱.
۱۲-تضمین کیفیت در نظام آموزشی در پرتو تمرکز و عدم تمرکز در برنامهریزی درسی، چیستی و چگونگی. دومین کنفرانس ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظامهای آموزشی با تمرکز بر یکپارچهسازی نظام آموزشی. تهران، اسفندماه ۱۳۹۱.
۱۳- تربیت دینی و فناوری اطلاعات. چالشها و فرصتها، پنجمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. کرمان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ۱۳۹۳
۱۴- پیوند نامیمون پوزیتیویسم و دانشگاه: افول اخلاق در آموزش عالی. ششمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. تهران، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۴.
۱۵- تأملی بر رویکردها و روشهای مختلف آموزش ارزشها: تلقین تا کاوشگری. پنجمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، ۱۳۹۷.
۱۶- تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفههای آموزش اخلاق. پنجمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، ۱۳۹۷.
تدوین کتاب
فضیلتگرایی، تربیت اخلاقی و برنامه درسی. ۱۳۹۹. انتشارات نقش قلم. به شماره شابک ۹۷۸-۹۶۴-۸۰۰۸-۶۵-۴
سوابق اجرایی:
۱) همکاری با دکتر محسن طالبزاده نوبریان به عنوان دستیار پژوهشی در سال ۱۳۸۷
۲) عضو کمیته علمی و اجرایی برگزاری همایش فلسفه آموزش عالی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، آبان ۱۳۹۴
۳) عضو کمیته گزینش و ترجمه کتابهای بدیع در حیطه فلسفه آموزش عالی.
۴) فعالیت به عنوان محقق، پژوهشگر و کارشناس بخش پژوهش در کمیسیون تعلیم و تربیت در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶.
۵) فعالیت به عنوان کارشناس در ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷.
۶) فعالیت به عنوان کارشناس در دفتر هماهنگی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۹۸ تاکنون
۷) مدیر امور تعلیم و تربیت رسمی عمومی در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از ۱۴۰۱ تا کنون.
۸) مدیرگروه علوم تربیتی در دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی از سال ۱۴۰۰
۹) عضویت در کمیته علمی اشاعه و نهادینهسازی برنامه درسی ملی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش سال ۱۳۹۹.
۱۰) عضویت در کمیته چندتالیفی در تدوین کتب درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش سال ۱۳۹۹.
۱۱) عضویت در کمیته تدوین سند مفهومی دوره تحصیلی فنی و حرفهای و کاردانش. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش سال ۱۴۰۰.
۱۲) عضو کمیته علمی تدوین استانداردهای منابع، رسانهها و تجهیزات آموزشی و تربیتی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ۱۴۰۲.
۱۳) عضو کمیته داوران بخش کتابهای علوم تربیتی در جشنواره کتاب رشد، ۱۴۰۲، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
سابقه تدریس
۱) تدریس درس مکاتب فلسفی و آرای تربیتی برای دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی، سال ۱۳۹۳، دانشگاه شهید بهشتی.
۲) تدریس درس جامعهشناسی تغییر و نوآوری در آموزش عالی، دانشجویان کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۳
۳) تدریس درس مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، برای دانشجویان ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی. ۱۳۹۴.
۴) تدریس درس مبانی فلسفی در روانشناسی، دانشگاه علم و فرهنگ، ۱۳۹۵.
۵) تدریس درس مبانی برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۷
۶) تدریس درس تربیت اخلاقی برای دوره لیسانس علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۷.
۷) تدریس درس مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، برای دانشجویان ارشد آموزش پیش دبستانی، دانشگاه آزاد، واحد الکترونیکی. ۱۴۰۰.
۸) تدریس درس آموزش و پرورش ابتدایی و متوسطه، برای دانشجویان کارشناسی رشته مشاوره. دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۱.
۹) تدریس درس مقدمات برنامه ریزی درسی برای دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی. دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۱.
۱۰) تدریس درس روش تحقیق در برنامه ریزی درسی برای دانشجویان ارشد، دانشگاه آزاد واحد الکترونیک. تهران، ۱۴۰۱.
۱۱) تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی برای دانشجویان ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۱.
۱۲) تدریس دروس فلسفه تعلیم و تربیت، نظریههای یادگیری، روش تحقیق، طراحی آموزشی در دانشگاه فرهنگیان. ۱۴۰۲
۱۳) تدوریس دروس فلسفه تعلیم و تربیت، روانشناسی تربیتی، سازمان و قوانین آموزش و پرورش، پژوهش و توسعه حرفهای، کارورزی ۱ در دانشگاه فرهنگیان. ۱۴۰۳.
طرحهای پژوهشی
۱) همکاری در طرح پژوهشی با عنوان تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد بر اساس آموزههای اسلامی. مجری دکتر جمیله علم الهدی.
۲) همکاری در طرح پژوهشی با عنوان بازنگری برنامههای درسی در دوره ارشد علوم تربیتی، مجری دکتر جمیله علم الهدی.
۳) تدوین کتابنامه مربوط به تحقیقات انجام شده در باب رشد در کشور و سایر کشورها به سفارش پروژه الگوی رشد.
۴) تهیه محتوای الکترونیکی برای درس مکاتب فلسفی برای دانشجویان ارشد روانشناسی تربیتی.
۵) همکاری به عنوان پژوهشگر در طرح استخراج شبکه مسائل آموزش و پرورش، پژوهشکده حکمت، سال ۱۳۹۵
۶) همکاری به عنوان پژوهشگر در طرح تدوین شاخصهای پایش (ارزیابی) راهبردی تحقق برنامه درسی ملی (در دست اقدام، ۱۴۰۲)، دبیرخانه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛
۷) تدوین سند آمایش استانها. بخش آموزش. بنیاد فرهنگی صبح قریب. تحت نظارت وزارت کشور. ۱۴۰۰.
۸) مجری طرح ارزیابی اجرای سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش. پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت. ۱۴۰۰
۹) همکاری در طرح پژوهشی با عنوان آسیب شناسی وضعیت کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و آرایه بسته سیاستی پیرامون آن. ستاد تعلیم و تربیت: ۱۴۰۲.
۱۰) مجری طرح طراحی (تدوین) نظامنامه اجراییسازی چندتالیفی در تولید بستههای تربیت و یادگیری، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ۱۴۰۲.
برگزاری کارگاههای آموزشی
۱) مدرس دوره سیاست گذاری تربیتی در ایران: موانع، چالشها و راهکارها، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۴۰۲.
۲) مدرس دوره آموزشی روش تحقیق: روش داده بنیاد کلاسیک یا گلیزری، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۹
۳) ارایه کارگاه با عنوان تحلیل برنامه درسی تربیت اخلاقی در سیاست گذاری نظام آموزش و پرورش، پژوهشکده مطالعات راهبردی و سیاست پژوهی حکمت، ۱۳۹۸
راهنمایی و مشاوره پایاننامههای دانشجویی
۱) استاد مشاور در پایاننامه ارشد با عنوان نقش معلم در تربیت اخلاقی از منظر کانت. دانشگاه شهید بهشتی. ۱۴۰۰
۲) استاد راهنما در پایاننامه ارشد با عنوان بررسی وضعیت عدالت آموزشی در دوره پیش دبستانی شهرستان مشهد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، ۱۴۰۱
۳) استاد راهنما در پایاننامه ارشد با عنوان آسیب شناسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی تحصیلی و آرایه راهکارهایی برای بهبود آن. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، ۱۴۰۱
۴) استاد راهنما در پایاننامه ارشد با عنوان تحلیل محتوای کتابهای درسی بر اساس مولفههای تربیت اخلاقی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، ۱۴۰۱.
۵) استاد راهنما در پایاننامه ارشد با عنوان بررسی آسیبهای اخلاقی فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن برای کودکان دورهٔ ابتدایی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، ۱۴۰۲.
۶) استاد راهنما در پایاننامه ارشد با عنوان تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره اول ابتدایی از منظر توجه به مولفههای تربیت اقتصادی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، ۱۴۰۲.
۷) استاد راهنما در پایاننامه ارشد با عنوان آسیب شناسی فرایند تربیت اخلاقی وارائه راهکارهایی برای بهبود آن در دوره دوم ابتدایی تحصیلی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، ۱۴۰۲.
۸) استاد راهنما در پایاننامه ارشد با عنوان بررسی ویژگیهای استاد اثربخش در فرایند یاددهی-یادگیری دانشگاهی از دیدگاه اساتید دانشگاههای شهر تهران. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، ۱۴۰۲.
۹) استاد راهنما در پایاننامه ارشد با عنوان طراحی الگوی مهارت آموزی شغلی در مقطع ابتدایی جهت رشد مهارت عملی کودکان. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، ۱۴۰۲.
سید رمضان عقیلی 2