پردیس شهید چمران تهران

معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛

مقاله پژوهشی «طراحی مدل توسعه ورزش مدارس: رویکردی آمیخته»

نویسنده دوم: شهرام نظری عضو گروه آموزشی تربیت بدنی پردیس شهید چمران

 

فصلنامه علمی-پژوهشی تعلیم و تربیت، دوره ۴۰، شماره ۲ - (۶-۱۴۰۳) جلد ۴۰ شماره ۲ صفحات ۱۹۴-۱۷۵ 

 

چکیده: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه ورزش مدارس بود که با طرح تحقیق آمیخته اکتشافی انجام شد. گردآوری اطلاعات در دو بخش کیفی (تحلیل مضمون) و بخش کمی (مدل‌سازی معادله ساختاری) انجام شد. از همین رو ابتدا از طریق مصاحبه عمیق و نیمه­‌ساختاریافته با ۱۷ متخصص و صاحب‌نظر داده‌های کیفی گردآوری شدند. پس از جمع‌آوری و تحلیل همزمان داده‌ها با استفاده از رویکرد براون و کلارک(۲۰۰۶) سه مضمون اصلی شناسایی شدند که عبارت‌اند از: عوامل مؤثر بر توسعه ورزش مدارس، راهکارهای توسعه ورزش مدارس و پیامدهای توسعه مدارس. بر اساس یافته‌های بخش کیفی، پرسشنامه‌­ای محقق­‌ساخته تنظیم شد که پس از تعیین روایی و پایایی مقدماتی، در اختیار نمونه‌های بخش کمی قرار گرفت. ۳۸۷ کارشناس و معلم تربیت‌بدنی شهر تهران پرسشنامه را تکمیل کردند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادله ساختاری(SEM) استفاده شد. نتایج مدل‌سازی معادله ساختاری، مدل طراحی‌شده را تأیید کرد به‌گونه‌ای که همهٔ گزاره‌ها و مؤلفه‌های موجود در مدل طراحی‌شده، از برازشی مطلوب برخوردار بودند. در یک نتیجه‌گیری می‌توان بیان داشت که برای توسعه ورزش در مدارس باید عوامل مؤثر بر آن را به‌صورت همه‌جانبه و دستگاهی در نظر گرفت و به‌تناسب پیامدهای موردنیاز، راهکارهای توسعه ورزش در مدارس را مورد استفاده قرار داد.

 

صفحه مقاله: https://qjoe.ir/article-1-3253-fa.html