پردیس شهید چمران تهران

معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛

مقاله پژوهشی «مطالعهٔ تطبیقی نظام کارورزی تربیت معلم ایران و سنگاپور»

خسرو نظری استادیار، گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران

 

فصلنامه علمی آموزشی مطالعات آموزشی و دانشگاهی دوره ۱۲، شماره ۳ - شماره پیاپی ۳۶ مهر ۱۴۰۲ صفحه ۴۵۷–۴۸۵

 

چکیده مقاله: هدف پژوهش، مطالعهٔ تطبیقی نظام کارورزی تربیت معلم ایران و سنگاپور است. این یک تحقیق تطبیقی (مقایسهٔ ای) کیفی و غیر تجربی است که برای انجام آن از الگوی بردی، که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است، استفاده شد. جامعهٔ آماری شامل کلیهٔ اسناد مرتبط با برنامهٔ کارورزی تربیت معلم دو کشور سنگاپور و ایران بود. از این رو جدیدترین نسخهٔ کتاب کارورزی تربیت معلم از مؤسسهٔ ملی آموزش سنگاپور و آخرین نسخهٔ اصلاحی دستورالعمل برنامه و سرفصل کارورزی دانشگاه فرهنگیان ایران به صورت هدفمند به عنوان نمونه برای جمع‌آوری داده‌ها انتخاب و تحلیل شدند. نتایج پژوهش با وجود مشابهت‌هایی اندک، حاکی از اختلاف معنادار و تفاوت‌های اساسی بین کارورزی تربیت معلم این دو کشور در مؤلفه‌های ساختار مدیریت، رویکرد، اهداف و انتظارات، محتوا و فرصت‌های یادگیری، نقش و مسئولیت افراد، زمان و مکان و روش‌های ارزشیابی است. نتایج این پژوهش می‌تواند به مسئولان کمک کند گام‌هایی برای بهبود نظام کارورزی تربیت معلم در ایران بردارند.

 

صفحه مقاله: https://pma.cfu.ac.ir/article_3329.html