معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛
مقاله پژوهشی تأثیر توانمندسازی روان شناختی بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی شهر تهران با نقش میانجیگری چابکی یادگیری
نویسنده دوم: شهرام نظری، عضو گروه آموزشی تربیت بدنی پردیس شهید چمران
فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره ۳۹، شماره ۲ - (۶–۱۴۰۲) صفحات ۶۴–۴۹
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی شهر تهران با نقش میانجیگری چابکی یادگیری بود. روش تحقیق توصیفی و همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق شامل همهٔ معلمان تربیت بدنی شهر تهران به تعداد ۱۵۰۰ نفر بود که بر اساس جدول مورگان از میان آنان ۳۲۵ نفر بهصورت خوشهای و تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه استاندارد چابکی یادگیری گراوت و کالدول(۲۰۱۶)، توسعه فردی معلمان داچنر(۲۰۱۳) و توانمندسازی روانشناختی حاتمی و دستار(۱۳۹۱) بود. از آمار استنباطی کولموگروف- اسمیرنف و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شدهاست. نتایج نشان داد که توانمندسازی روانشناختی بهصورت مستقیم بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت ۰/۳۶ دارد و همچنین بهصورت غیرمستقیم از طریق چابکی یادگیری بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت ۰/۲۱ دارد. معلمانی که توانمندسازی روانشناختی و چابکی یادگیری بالایی دارند، تمایل بسیار به یادگیری موضوعات جدید و مواردی دارند که رشد شخصی آنها را ممکن میسازد. این افراد کنجکاوند و در پی توسعه مستمر فردی خود و بهبود نقاط فردیشان بر میآیند. لازم است که مسئولان مربوطه به این موارد توجه کنند و شرایط را برای بالابردن چابکی یادگیری معلمان تربیت بدنی فراهم کنند.
صفحه مقاله: https://qjoe.ir/article-1-3060-fa.html
مقاله پژوهشی تأثیر توانمندسازی روان شناختی بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی شهر تهران با نقش میانجیگری چابکی یادگیری 2