نیاز سنجی و نظارت بر ورودی ها، تولید محتوا و کنترل کیفیت خروجی دوره های ضمن خدمت معلمان
عباس نجار رئیس مرکز توسعه بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی گفت: براساس آییننامه دانشگاه و نیز نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی هر گونه آموزش قبل و در حین خدمت معلمان باید در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه شهید رجایی انجام شده باشد.
وی با اشاره به واگذاری و انتقال فرایند آموزش ضمن خدمت کارکنان وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان و ایجاد مرکز توسعه، بهسازی و سرمایه انسانی دانشگاه فرهنگیان در راستای ارتقا توانمندی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، معلمان و کارکنان این وزارتخانه، گفت: با مطالعات انجام شده با موضوع توانمند سازی معلمان در دنیا دریافتیم که دانشگاه تربیت معلم عهدهدار این بحث است و آموزش پرورش تنها متولی تربیت دانش آموزان است.
نجار، با بیان اینکه تربیتِ دانشجو به عنوان معلم و در ادامه دورههای ضمن خدمت معلمی بر عهده این دانشگاه گذاشته شده، ادامه داد: به این منظور با رایزنیهای انجام شده با وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری استخدامی کشور و ارائه طرحها و برنامهها و بررسی چیستی و چرایی آن مقرر شد مرکز توسعه، بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی در دانشگاه ایجاد و پستهای سازمانی چارت آموزش و پرورش به چارت دانشگاه اضافه گردد.
وی رویکرد دکتر صحرایی رئیس پیشین در این خصوص را تبدیل این مرکز به یک مرکز ملی عنوان کرد و ادامه داد: آموزش و ارتقا توانمندی کل مجموعه نیروی انسانی رسمی وزارت آموزش و پرورش، سازمانهای مرتبط با آن، مدارس غیردولتی و نیز دانشجومعلمان جدا از برنامه درسی آنها، در این مرکز انجام شود.
رئیس مرکز توسعه، بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی، از فعالیت این مرکز به صورت مستقل و زیر نظر ریاست دانشگاه با وظیفه توانمند سازی کل نظام آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه در تمام شهرها پردیس و مرکز دانشگاه وجود ندارد نیروی مرتبط با این موضوع در مناطق آموزش و پرورش به عنوان رابط دانشگاه و تحت نظر آن به فعالیت مشغول میگردد.
وی تصریح کرد: این مرکز دارای یک حوزه ستادی در دانشگاه و عوامل اجرایی در دانشگاه فرهنگیان استانها است، بر این مبنا، مرکز سیاستها و برنامهریزیهای کلان و تربیت مدرس آموزشی در لایه نخست را انجام میدهد.
نجار، ادامه داد: در لایه نخست اساتید هیئت علمی منتخب از هر استان آموزش میبینند تا دیگر اعضای هیئت علمی را آموزش دهند (لایه دوم) و آنان به مابقی بقیه مخاطبان (معلمان مدارسان دولتی و غیردولتی) آموزش خواهند داد.
وی همچنین به تلاش برای بهرهمندی از ظرفیت تابستان و برنامهریزی، طراحی و اجرای بیشترین دورهها برای معلمان سراسر کشور در دانشگاه در این دوره زمانی اشاره و اظهار کرد: براساس برنامهریزی و نیازسنجیهای اولیه نزدیک به ۲۰۰ دوره در قالب کتابها یا نیازها برای تابستان ۱۴۰۲ شناسایی شده و به این پرداخته شده که به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت اموزشها و فرایندها چگونه باشد.
رئیس مرکز توسعه، بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی، با بیان اینکه فرایند آموزش به صورت آکادمی و علمی پیش میرود و اساتید دورهها از طریق دانشگاه ساماندهی و انتخاب میشوند، افزود: همه متقاضیان تدریس در دانشگاه ضمن بررسی توانمندی و مصاحبه برای انجام کار، شناسه تدریس اخذ خواهند کرد.
وی آموزش برای دانشجومعلمان رسمی، آموزش برای مهارت آموزان جدید الاستخدام و نیز آموزش برای ارتقا و توانمندی تحت عنوان ضمن خدمتها را از وظایف این مرکز دانست و گفت: در مرکز توسعه، بهسازی و سرمایه انسانی دانشگاه تأکید بر بحث نظارتی بر دورهها چه حضوری، چه مجازی به صورت برخط یا غیر برخط است و سیاست گذاری، برنامهریزی و نیازسنجی برگزاری دورهها، کنترل ورودیها (آموزشها و اساتید)، نظارت بر تولید محتواها با کیفیت مطابق با اهداف دانشگاه و برنامه درسی ملی، انجام آزمونها به صورت متمرکز و کنترل کیفیت خروجی انجام میشود.
نجار، با اشاره به امکان انتخاب شیوه اجرا، افزود: فرایند آموزش میتواند برون سپاری شود و آموزش به صورت برون سازمانی از طریق آموزشگاههای دارای مجوز و رتبهبندی شده، انجام گردد.
وی با بیان اینکه با توجه به قانون رتبهبندی در وزارت آموزش و پرورش معلمان برای گرفتن رتبه باید صلاحیت معلمی و صلاحیت حرفه ای کسب کنند، اظهار کرد: رویکرد کلی در برنامهها، آموزش برای هر سطح است، هر معلمی برای ارتقا از یک رتبه به رتبه بعدی باید آموزشهای لازم را دیده و گواهی صلاحیت معلمی را کسب کند.
رئیس مرکز توسعه، بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی، ادامه داد: برنامههای آموزشی از زمان استخدام تا زمان بازنشستگی و این که در چه بازده زمانی به چه آموزشهایی نیاز است تدوین شدهاست.
وی با اشاره به سامانههای برگزاری دورهها، تصریح کرد: در حال حاضر معلمان از سامانه ltms (سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان) استفاده میکنند که به دانشگاه منتقل شده همچنین این سامانه و نیز سامانه بالندگی دانشگاه و سامانه مدارس غیردولتی در یک مجموعه قرار گرفتند و مدیریت و راهبری میشود.
نجار، اظهار کرد: در نظر است تا با راه اندازی سامانه یکپارچه تمامی افراد و سامانهها تحت پوشش قرار گیرند که بعد از طراحی و آزمایش به مرحله عملیاتی خواهد رسید.