دستورالعمل برنامه ریزی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲
دستورالعمل برنامهریزی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ دورههای کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد به پردیسهای سراسر کشور ابلاغ شد. در این ابلاغیه معاونت آموزشی، ضمن تشکر از تلاشهای مجدانه همکاران و مدیران گروههای آموزشی در برنامهریزی و فراهم کردن زمینههای انجام فعالیتهای آموزشی، تمهیدات لازم در برنامهریزی نیمسال اول را درسه بخش کلی تشریح کردکه آهم آن به شرح زیر میباشد.
الف: اقدام لازم برای برنامهریزی و ارائه دروس
* به استناد ماده ۲ دستورالعمل اجرایی آئیننامه آموزشی، ارائه دروس از ساعت هفت صبح به بعد بلامانع است. همچنین با توجه به وضعیت خاص معلم دانشجویان دورههای کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا کلاسهای درسی دانشجویان مذکور در روزهای آخر هفته تشکیل گردد. شایستهاست در برنامهریزیها، آئیننامه آموزشی وزارت علوم و دستورالعمل اجرایی آییننامه آموزشی دورهٔ کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته (ابلاغی به شماره ۱۸۰۲۰مورخ ۲۸/۱۱/۱۳۹۹) و شیوه نامه مربوط به محاسبه واحدهای معادل آموزشی و حقالتدریس دانشگاه، ملاک عمل قرار گیرد.
* در نظر گرفتن زمان فرهنگی در برنامهریزی نیمسال هر پردیس به صورت مشترک بین همه گروههای آموزشی و حتی الامکان در یکی از روزهای هفته و به مدت حداقل ۳ ساعت مورد تأکید است.
* با توجه به زمانهای مندرج در تقویم آموزشی برای ثبت نام، انتخاب واحد و حذف و اضافه دانشجویان، ضروری است گروههای آموزشی اقدامات لازم جهت ارائه دروس و تعیین مدرس هر ماده درسی را مطابق با زمانهای تعیین شده در تقویم آموزشی از طریق گروه مربوطه، برنامهریزی نمایند.
تذکر مهم: حداکثر واحد معادل برای ارائه به مدرس مدعو ۱۲ واحد میباشد. شایان ذکر است قبل از بکارگیری اساتید مدعو نسبت به عقد قرارداد، اقدامات لازم بعمل آید.
* مسئولیت برنامهریزی و نظارت بر نحوه و فرایند ارائه تمامی دروس، به عهده مدیران محترم گروههای آموزشی میباشد. در خصوص «دروس معارف اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی»، بخشنامه صادره از دبیرخانه مذکور ملاک عمل قرار گیرد.
* برنامهریزی دروس معارف اسلامی عمومی بر اساس قواعد مربوط، بویژه داشتن مجوز تدریس از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها انجام شود. همچنین، مدرسان دروس تعلیم و تربیت اسلامی باید دارای مجوز خاص تدریس از دبیرخانه گروه تربیت اسلامی باشند. انتظار میرود برنامهریزی ارائه دروس عمومی و مشترک در پردیس / واحد تابعه، به گونه ای انجام شود که دانشجویان تمامی رشتهها بتوانند اخذ واحد نمایند.
نکته: آمادهسازی زمینههای لازم برای ایفای نقش نظارتی گروه آموزشی بر محتوا و روش آموزش و چگونگی ارزشیابی دانشجویان توسط اساتید و مدرسان الزامی است.
* تکمیل ساعات تدریس موظف اعضای هیئت علمی، مدرسان و ساعات موظف دبیران مأمور آموزشی بر اساس دستورالعمل اجرایی آئیننامه آموزشی، به صورت استانی عمل شود و در صورتی که ساعت موظف تدریس در یک نیمسال در پردیسها و مراکز تابعه استان تکمیل نگردد، باید در نیمسالهای آتی جبران شود. مسئولیت نظارت بر این موضوع بر عهده مدیر محترم گروه مربوطه، معاونان آموزشی پردیسها و روسای پردیسها است.
* واگذاری دروس برای تدریس به اعضای هیئت علمی، مدرسان، مدرسان مدعو و دبیران مأمور آموزشی لزوماً متناسب با رشته آخرین مدرک تحصیلی شخص که حداقل یک مقطع دیگر از تحصیلات ایشان در آن رشته باشد، مجاز است. در همین راستا، تدریس دروس فقط به اشخاص دارای مدارک تحصیلی معتبر که در سامانه شناسه تدریس دانشگاه ثبت نام کردند، واگذار شود. واگذاری تدریس دروس دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد به آموزشگران دارای مدارک تحصیلی معادل و مدارک تحصیلی خارجی فاقد تأییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجاز نیست.
* با عنایت به بند یک دستورالعمل دوره تابستانی ۴۰۱۳ به شماره ۳۲۰/۴۷۴۶/۵۰۰۰۰/د مورخ ۲۰/۰۳/۱۴۰۲، دسترسی تعریف درس بصورت تحت نظر از دسترس کارشناسان آموزش خارج شدهاست و در موارد استثناء با اخذ مجوز لازم از معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی تا قبل از حذف و اضافه دروس، قابل ارائه میباشد.
ب) وظایف دانشجویان و نظارت مدیران گروه و کارشناس آموزش بر آن:
* دانشجو موظف است ضمن بررسی گزارش ۲۸۴ و با توجه به تاریخهای تعیین شده در تقویم آموزشی دانشگاه نسبت به انتخاب واحدهای درسی خود اقدام نماید. عدم ثبت نام دانشجو در هر نیمسال تحصیلی بدون کسب اجازه از پردیس یا واحد تابعه دانشگاهی، انصراف از تحصیل محسوب میشود.
نکته۱: در صورتی که دانشجو در بازه زمانی ثبت نام، اقدام به انتخاب واحد ننماید، صرفاً تا زمان حذف و اضافه مهلت دارد با ارائه مستندات و تأیید شورای آموزشی حداکثر ۱۴ واحد اخذ نماید.
نکته۲: در صورتی که دانشجو دارای نمره ناتمام در نیمسال قبل باشد، اجازه اخذ بیش از ۲۰ واحد درسی را نخواهد داشت و در خصوص دانشجویانی که با اعلام نمره ناتمام، مطابق معدل معیار، مشروط معدل باشند، میبایست در زمان حذف و اضافه تعداد واحدهای بیشتر از ۱۴ واحد درسی را حذف نمایند و کارشناسان آموزش نیز با بررسی گزارشات سامانه گلستان بر این امر نظارت دقیق و کافی داشته باشند.
* شروع کلاسهای نیمسال اول در تمامی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (بجز دانشجویان جدیدالورود) از تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۳خواهد بود.
* با توجه برگزاری تمامی کلاسها و امتحانات به صورت حضوری، دانشجویان متقاضی استفاده از شرایط «مهمان تک درس (نیمه مهمان)» در انتخاب پردیس یا واحد تابعه دقت لازم را داشته باشند.
* حضور دانشجو در تمامی جلسات و برنامههای درسی و دیگر فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و تربیتی دوره الزامی است. داشتن غیبت بیش از ۳/۱۶ تأیید شده توسط استاد درس از مجموع ساعات تعریف شده برای هر گروه درسی بر اساس سرفصل، طبق آئیننامه آموزشی منجر به درج نمره صفر در کارنامه دانشجو خواهد شد و هیچ غیبتی بدون ارائه مستندات معتبر، باعث حذف آموزشی یا پزشکی نخواهد شد.
* دانشجویانی که در زمان حذف و اضافه درس جدیدی را اخذ میکنند، حضور آنها در بقیه جلسات باقی مانده درس ضروری است و اجازه غیبت بیش از ۳/۱۶ در کلاس درس را نخواهند داشت.
ج) سایر موارد:
* در صورتی که به هر دلیلی، جلسه درس توسط استاد برگزار نگردد، ضروری است موضوع حتی الامکان تا قبل از تاریخ و ساعت جلسه درس، به حوزه آموزش اعلام و نسبت به برگزاری کلاسهای جبرانی در فرصت باقیمانده تا پایان نیمسال (شانزده جلسه آموزشی) اقدام لازم بعمل آید و همچنین کارشناس آموزش از طریق پردازش ۲۳۵۰۰ «غیبت اساتید» و «جلسه جبرانی» را در سامانه گلستان ثبت نمایند.
* در اجرای بند (۵) بخش اول و بند (۱) بخش دوم دستورالعمل ابلاغی شماره ۴۷۳۷۴ مورخ ۲۹/۰۳/۱۳۹۵ نسبت به ارسال وضعیت تحصیلی دانشجومعلمان «گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان متعهد خدمت» به ادارات کل آموزش و پرورش سهمیه محل خدمت پس از شروع نیمسال اقدام گردد.
همچنین، پردیسها موظف هستند در موارد زیر وضعیت دانشجومعلمان را به ادارات کل آموزش و پرورش استانهای سهیمه محل خدمتی، اعلام کنند:
الف- مرخصیهای تحصیلی متعهدین خدمت و خروج از کشور آنان
ب- وضعیت تحصیلی: شامل مشروطی، ترک تحصیل، انصراف از تحصیل، توقف در دوره کاردانی، از کار افتادگی، فوت، بیماریهای مؤثر بر آموزش از قبیل صرع یا بیماری روانی دانشجومعلم متعهد و هرگونه استنکاف از تحصیل.
ج- فراغت از تحصیل.
* با عنایت به شروع سال تحصیلی و الزامات ساماندهی نیروهای آموزشی و برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در فرایند اداری صدور احکام و برقراری حقوق و مزایا، ضروریست ترتیبی اتخاذ فرمائید پردیسها پس از بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو معلمان ورودی سال ۱۳۹۸ و قبل از آن، براساس آئیننامه آموزشی وزارت عتف (دوره کاردانی و کارشناسی)، کنترل، تأیید و امضای آن توسط مسئولین مربوطه، مراتب دانشآموختگی این گروه از دانشآموختگان مطابق فرم شماره (۷) پیوست بخشنامه شماره ۱۲۰/۷۲۷۲/۵۰۰۰۰/د مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۰۱ با موضوع «دستورالعمل مربوط به متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش»، با رعایت مقررات مربوطه صادر و حداکثر تا ۳۰ شهریور ماه به ادارات کل آموزش و پرورش سهمیه محل خدمتی آنان، ارسال شود.
چنانچه درخواست اخذ دروس معرفی به استاد (حداکثر۲ عنوان درس نظری) توسط دانشجو در پیشخوان خدمت با تأخیر انجام شود و ثبت نمره این دروس به بعد از تاریخ ۳۱ شهریور موکول گردد، وضعیت نیمسال به صورت «معرفی به استاد با سنوات» در سامانه ثبت و مشمول پرداخت شهریه میگردد و همچنین مسئولیت هر گونه تأخیر در زمان دانشآموختگی، صدور احکام قطعی از سوی اداره کل منطقه سهمیه خدمتی، مشکلات احتمالی در صدور احکام بازنشستگی و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بر عهده شخص دانشجو خواهد بود. همچنین، ضروری است دانشجو متقاضی تا پایان فرایند اخذ درس و ثبت نمره دروس معرفی به استاد در سامانه گلستان پیگیریهای لازم و به موقع (تا قبل از ۱۴۰۲/۶/۳۰) را به عمل آورد.
تذکر مهم: زمان شروع کلاسهای دانشجویان جدیدالورود و تأخیر گزینشیها پس از اعلام نتایج آزمون سراسری متعاقباً اعلام خواهد شد.