پردیس شهید چمران تهران

معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛

مقاله پژوهشی عوامل مؤثر در نهادینه سازی فرهنگ ارزیابی در دانشگاه فرهنگیان

ایوب ابراهیمی - عضو گروه مدیریت آموزشی پردیس شهید چمران

 

مجله: پژوهش در تربیت معلم، بهار و تابستان ۱۳۹۷- شماره ۱ (‎۲۵ صفحه - از ۱۸۹ تا ۲۱۳)

 

چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مرتبط با نهادینه‌سازی فرهنگ ارزیابی در دانشگاه فرهنگیان است. روش تحقیق به لحاظ نوع آن، مقطعی و از حیث هدف، کاربردی و بر اساس نحوهٔ گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است. در این پژوهش، از روش تحلیل عامل اکتشافی استفاده‌شده‌است. جامعهٔ آماری پژوهش شامل مدیران و معاونین (شاغل در استان، دانشکده‌ها و مراکز تابعه) به تعداد ۲۹۹ نفر بود. با توجه به شرایط پژوهش، از روش سرشماری به‌عنوان راهبردی برای تحلیل عاملی استفاده شده‌است. برای شناسایی و استخراج عوامل نهادینه‌سازی فرهنگ نظارت و ارزیابی، از پرسشنامهٔ محقق ساخته استفاده شده‌است. بر اساس یافته‌های پژوهش، چهار عامل اصلی مرتبط با فرهنگ ارزیابی به ترتیب، ۱- طرح‌ریزی و توسعهٔ نگرش مثبت به رویکرد ارزیابی در دانشگاه با ۵ زیرعامل، ۲- اشاعه، مداومت و پایدارسازی دیدگاه سیستمی در دانشگاه با ۶ زیرعامل، ۳- انسجام‌بخشی و جاری‌سازی رویکردهای نظام ارزیابی در دانشگاه با ۷ زیرعامل و ۴- هدف‌مداری دانشگاه با ۴ زیرعامل شناسایی شده و بر همین اساس ۲۳/۵۳ درصد واریانس مربوط به فرهنگ ارزیابی تبیین شده‌است.

 

صفحه مقاله: https://te-research.cfu.ac.ir/article_789.html