معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛
مقاله پژوهشی شناسایی اهداف و فعالیتهای مطلوب در برنامه درسی کارورزی تربیت معلم ایران
اسد حجازی، دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان
مجله: مطالعات آموزشی و آموزشگاهی - بهار ۱۴۰۱ - شماره ۳۰ رتبه ب (وزارت علوم/ISC (۲۹ صفحه - از ۴۸ تا ۷۶)
چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و فعالیتهای یادگیری مطلوب برنامه درسی کارورزی تربیت معلم ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات، آمیخته (کیفی – کمی) است. جامعه آماری بخش کیفی شامل متخصصان و خبرگان کارورزی در تربیت معلم، که به شیوه نمون هگیری هدفمند ۱۸ نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی، ۱۸ متخصص به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. جامعه آماری بخش کمّی نیز شامل دانشجومعلمان و دانشآموختگان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان تهران بود (6102 N=). ۲۷۸ نفر با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه است. برای تعیین روایی سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی، و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، در حیطه اهداف کارورزی، بیشترین اولویت مربوط به «مرتبط کردن مباحث نظری دانشگاهی با فضای کار مربوط به رشتههای تعهد دبیری» و «ارتقای مهارتهای تخصصی و شایستگی های معلمی در همه ابعاد» است. در حیطه فعالیت یادگیری «تمرین فعالیتهای خاص مانند روایتپژوهی و تنظیم گزارشهای پایانی» و «فراگرفتن چگونگی عملیاتیکردن دانش نظری مربوط به رشته در فعالیتهای یاددهی و یادگیری کلاس درس» بیشترین اولویت را دریافت کردند. همچنین، نتایج نشان داد میانگین نظرات شرکتکنندگان در زمینه اهداف برنامه درسی کارورزی و فعالیت یادگیری در برنامه درسی کارورزی بیشتر از سطح معیار فرضی است. نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان چارچوبی در فرایند برنامهریزی کارورزی رشتههای تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد.
صفحه مقاله: https://pma.cfu.ac.ir/article_2190.html
مقاله پژوهشی شناسایی اهداف و فعالیتهای مطلوب در برنامه درسی کارورزی تربیت معلم ایران 2