پردیس شهید چمران تهران

معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛

مقاله تعلیم و تربیت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر قرآن کریم

علی اکبر حامدی - گروه آموزشی علوم تربیتی پردیس شهید چمران

 

فصلنامه علمی-پژوهشی قرآن و طب، دوره ۶، شماره ۲ - (۱۴۰۰) جلد ۶ شماره ۲ صفحات ۸۳–۷۳

 

چکیده مقاله: پژوهش حاضر با هدف بررسی تعلیم و تربیت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر قرآن کریم انجام شده‌است. مواد و روش‌ها: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته بود. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل مدیران آموزش و پرورش و معاونین دانشگاه فرهنگیان، اساتید دانشگاه فرهنگیان به تعداد ۲۰ نفر بودند که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شدند. در بخش کمی، تمام مدیران و معاونین، اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بودند که ۸۲۱ نفر به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای و با استفاده از فرمول انتخاب نمونه معادلات ساختاری انتخاب شدند. از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه در این پژوهش استفاده شد. روایی و پایایی ابزار، با استفاده از معیارهای کیفیت (موثق بودن) سنجیده شد و مورد تأیید قرار گرفت. که همگی مورد تأیید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده در پژوهش حاضر، کدگذاری نظری، مدلسازی معادلات ساختاری بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که ابعاد آموزشی شامل مدیریت دانشگاه، اساتید دانشگاه، ارزشیابی تعلیم و تربیت، امکانات تعلیم و تربیت و عوامل سازمانی شامل، ساختار سازمانی دانشگاه و فرهنگ سازمانی از ابعاد و مولفه‌های تعلیم وتربیت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تأکید برقرآن کریم می‌باشند. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان دریافت که توجه به مسایل آموزشی مانند آموزش اساتید، مدیریت و .. در کنار عوامل ساختاری می‌توانند به ارتقای تعلیم و تربیت بر مبنای اصول قرآنی در دانشگاه فرهنگیان بینجامد.

 

صفحه مقاله: https://quranmed.com/article-1-609-fa.html