پردیس شهید چمران تهران

معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛

مقاله الگوی تضمین کیفیت آماده سازی دانشجومعلمان در نظام تربیت معلم ایران

مهدی نامداری پژمان - گروه مدیریت آموزشی پردیس شهید چمران

 

مجله: تعلیم و تربیت - زمستان ۱۴۰۱ - شماره ۱۵۲ رتبه الف - وزارت علوم/ISC (‎۲۲ صفحه - از ۷ تا ۲۸)

 

چکیده: هدف این پژوهش، ارائه الگوی تضمین کیفیت آماده‌سازی دانشجو- معلمان در نظام تربیت معلم بود. برای این منظور، از روش پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی از رویکرد نظریه برخاسته از داده‌ها استفاده شد. با کاربرد روش نمونه‌گیری هدفمند، ۲۸ نفر از افرادی که با هدف پژوهش همخوانی بیشتری داشتند انتخاب شدند و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با آنان صورت گرفت. با کاربرد شیوه تحلیل مضمون، در بخش اول ۲۰ مؤلفه اصلی تضمین کیفیت استخراج شدند که عبارت بودند از: سیمای معلمی، جذب دانشجو، سیستم تربیت، مدیران، اعضای هیئت علمی، کارکنان، ساختار، فرهنگ سازمانی، نظارت و ارزیابی سیستم، قوانین و مقررات، برنامه رسمی، برنامه غیررسمی، برنامه کارورزی، فرایند مربیگری، فرایند آموزش، فرایند ارزشیابی، تسهیلگرهای یادگیری، مربیگری نومعلمی، سنجش پیامدهای یادگیری و حمایت حرفه‌ای نومعلمان. به‌منظور اعتباربخشی به الگوی تضمین کیفیت، از دو روش کمی (پرسشنامه) و کیفی (تشکیل گروه کانونی) بهره گرفته شد و الگو به‌صورت مفروض ارائه شد. در بخش کمی، با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی ۷۴۵ نفر از اعضای هیئت علمی، مدیران عالی و میانی و دانشجویان انتخاب شدند. با توجه به مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌ها، پرسشنام‌های مشتمل بر ۱۵۹ گویه تدوین شد که پایایی آن با اجرای مقدماتی و بهروش آلفای کرونباخ ۰/۹۴ به‌دست آمد. تحلیل عاملی مرتبه دوم حاکی از آن بود که زیرمؤلفه‌های هر یک از مؤلفه‌ها به‌طور معناداری مؤلفه‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و الگوی ارائه‌شده از اعتبار لازم برای هدف پژوهش برخوردار است.

 

صفحه مقاله: https://qjoe.ir/article-1-2009-fa.html