پردیس شهید چمران تهران

معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛

مقاله ارائه چارچوب توسعه فرهنگ پژوهش در مراکز دانشگاه فرهنگیان

سید رسول حسینی، استادیار گروه مدیریت آموزشی پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان

 

مجله مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی - پاییز ۱۳۹۹ - شماره ۳۱ رتبه ب (وزارت علوم/ISC (‎۲۸ صفحه - از ۳۵ تا ۶۲)

 

چکیده: مهارت پژوهشی از مهارت‌ها و توانمندی‌های کلیدی معلمان قرن بیست ویکم است. دانشگاه فرهنگیان که نهاد کلیدی تربیت معلم در کشور هست، باید در تربیت معلم با قابلیت‌های پژوهشی برنامه مشخصی داشته باشد. هدف از اجرای پژوهش حاضر، ارائه چارچوب توسعه فرهنگ پژوهش در مراکز دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از منظر روش از نوع پژوهش کیفی است. جامعه پژوهش، خبرگان کلیدی حوزه پژوهشگری با رویکرد توسعه فرهنگ پژوهش بود و از این جامعه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد۲۰ نفر نمونه انتخاب شد. روش گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار یافته‌است. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش کدگذاری باز و محوری و به کمک‌نرم‌افزار MAXQDA انجام گرفت. مقبولیت یافته‌ها بر مبنای نظر خبرگان حاصل شد. نتایج پژوهش در چهار بعد عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری- سازمانی، عوامل برنامه درسی و عوامل فردی ارائه شد. در بعد عوامل مدیریتی، ۲۱ شاخص شناسایی شد که نقش توسعه‌ای در فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان داشت. در بعد عوامل ساختاری، شاخص‌های تأثیرگذار در توسعه فرهنگ پژوهش ۲۵ مورد، شاخص‌های مؤثر در حوزه برنامه درسی، ۲۲ مورد و در نهایت در بعد عوامل فردی شاخص‌های کلیدی توسعه فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان ۲۸ مورد شناسایی شدند.

 

صفحه مقاله: http://jresearch.sanjesh.org/article_239932.html