معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛
مقاله طراحی فعالیت تلفیقی میان-رشته ای (اجتماعی و خواندن) برای توسعه درک یکپارچه در کلاسهای چندپایه
محمود تلخابی، گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران
مجله: تعلیم و تربیت» تابستان ۱۴۰۰ - شماره ۱۴۶ رتبه الف (وزارت علوم/ISC (۱۸ صفحه - از ۴۹ تا ۶۶)
چکیده: در آموزش تلفیقی برای خلق فرصت یادگیری میان مفاهیم و موضوعات پیوند معناداری ایجاد میشود تا یادگیرندگان با رویکرد چندگانه با موضوعات و مفاهیم مواجه شوند. هدف این مقاله تلفیق مفاهیم درسی خواندن و علوم اجتماعی در دوره ابتدایی است تا دانشآموزان بتوانند مفاهیم را در ارتباط با یکدیگر و به عنوان یک کل منسجم و یکپارچه دریابند. ما در زندگی واقعی با مسائل و موقعیتهایی روبهرو میشویم که حل آنها نیازمند درک یکپارچه علوم گوناگون است و به نظر میرسد آموزش تلفیقی به حل این مسائل کمک بسیار خواهد کرد. طراحی فعالیتهای تلفیقی با بهکارگیری روش کیفی انجام شد که در آنها مفاهیم علوم اجتماعی و خواندن ترکیب شدهاست. این فعالیتها از طریق گروه کانونی اعتباربخشی شدند. گروه کانونی شورای مرکزی کشوری راهبران آموزشی بودند که شمار آنان ده نفر بود. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی اهداف هر درس و توجه به استانداردهای طراحی فعالیت تلفیقی، میتوان با کشف ارتباطات طولی و عرضی محتواهای آموزشی رشتههای متفاوت، به طراحی فعالیتهای تلفیقی میان مطالعات اجتماعی و خواندن پرداخت. فعالیتهای تلفیقی طراحی شده، پیش از اجرا در کلاس درس با نظر کارشناسان دارای تجارب علمی و عملی تدریس در کلاسهای چندپایه، اصلاح و بهسازی شدند؛ بنابراین، با ایجاد فرصتهای عملی برای یکپارچهسازی مفاهیم میان- رشتهای، معلمان میتوانند زمینه یادگیری عمیق، پایدار و مرتبط با زندگی واقعی دانشآموزان و تجربه یادگیری لذت بخش و زمینه تغییر نگرش در دانشآموزان را فراهم سازند. از این طریق میتوان انتظار داشت که مدرسه و یادگیری برای دانشآموزان جذاب و برانگیزاننده شود.
صفحه مقاله: https://qjoe.ir/article-1-3123-fa.html