معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛
مقاله واکاوی دلالت های اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بر ویژگی های معلم
محسن حلاجی استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، پردیس شهید چمران
فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی دوره ۱۱، شماره ۲ - شماره پیاپی ۳۱، تیر ۱۴۰۱، صفحه ۲۲۱-۲۴۶.
چکیده: هدف پژوهش حاضر واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بر ویژگیهای معلم بود. این تحقیق از نظر سنجشپذیری دادهها جزء روشهای کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا (جمعآوری دادهها) جزء پژوهشهای اسنادی است. جامعة آماری تحقیق اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بود. نمونة پژوهش تمامی گزارهها، احکام و مواد اسناد بود. نمونهگیری با توجه به هدف و روششناسی تحقیق به شکل هدفمند انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات به منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق از چکلیست کیفی استفاده شد. روایی ابزار تحقیق توسط صاحبنظران حوزة علوم تربیتی تأیید شد. یافتهها نشان داد جامعة آماری دارای گزارهها، مواد و بندهایی است که شامل واحد معنایی دلالتکننده بر ویژگیهای معلم هستند. همچنین یافتهها نشان داد از دلالتهای به دست آمده از اسناد میتوان رمزهای را برای دستیابی به ویژگیهای معلم استخراج کرد. ویژگیهای معلم در قالب زیرمقولهها و مقولهها دستهبندی شدند. بهکارگیری شیوة استدلال استقرایی در نهایت، زیرمقولههای مانند خصوصیات شخصیتی؛ مهارتهای پداگوژیکی، قابلیتهای ذهنی – عقلانی، توجه به اصول پداگوژیکی، شایستگیهای پایه و ویژه، وظایف سازمانی، قدرت علمی تخصصی، وظایف شغلی، خدمات سازمانی، رشد سازمانی، توانمندسازی، احراز صلاحیت و ارزیابی عملکرد را آشکار کرد و به تناسب، آنها را در هر دو سند (اساسنامه و سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان) در ذیل سه مقولة ویژگی فردی، ویژگی حرفهای و ویژگی سازمانی قرار داد. در نتیجه، ویژگیهای معلم از منظر اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان در یکی از سه مقولة فردی، حرفهای و سازمانی جای میگیرد.
صفحه مقاله: https://journals.cfu.ac.ir/article_2269.html
مقاله واکاوی دلالت های اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بر ویژگی های معلم 2