معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛
مقاله مدل نیمرخ صلاحیتهای حرفه ای معلمان تربیت بدنی شهر تهران
شهرام نظری عضو گروه آموزشی تربیت بدنی پردیس شهید چمران
فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره ۳۸، شماره ۲ - (۶–۱۴۰۱) جلد ۳۸ شماره ۲ صفحات ۱۳۸–۱۲۱
چکیده: هدف این پژوهش، تدوین مدل نیمرخ صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع آمیخته بوده و پژوهشگر ضمن شناسایی عوامل موجود، به انجام دادن مصاحبههای عمیق با ۱۹ نفر از نخبگان و متخصصان برجستهٔ مرتبط با موضوع، به روش نمونهگیری هدفمند پرداختهاست. همزمان با انجام دادن مصاحبهها، تحلیل و کدگذاری آنها در قالب مقولات اصلی انجام شده و در نهایت، مدل کمّی مبتنی بر شاخصهای استخراجشده بر اساس دادههای ۳۰۶ نفر از معلمان تربیتبدنی شهر تهران مورد برازش قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش، کدهای استخراج شده در قالب ۳۰ سؤال و سه صلاحیت ضروری با عنوان سازههای شخصی (عاطفی)، دانش تخصصی (شناختی) و مهارتهای حرفهای (روانیحرکتی) تقسیمبندی شدهاند. در ادامه هر یک از این صلاحیتها در سه عامل مورد سنجش قرار گرفت که در زمینه صلاحیت سازههای شخصی به عوامل دقت و توجه، ارزشگذاری و سلسله مراتب، در صلاحیت دانش تخصصی به عوامل کاربرد، درک و فهم و تحلیل و در نهایت در صلاحیت مهارتهای حرفهای به عوامل دقت حرکت، هماهنگی و اجرا اشاره میشود. آگاهی از صلاحیتهای مبتنی بر سازههای شخصی، دانش تخصصی و مهارتهای حرفهای توانست متغیرهای اصیلی را به دامنه اطلاعات حوزه تربیتی آموزش تربیتبدنی بیفزاید. با این حال ضرورت دارد که این اطلاعات با مبانی پیشین، مورد مقایسه قرار گیرد و بر اساس چارچوبی قابلسنجش برای معلمان تربیت بدنی (منتج از نتیجه پژوهش حاضر) در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، مورد توجه قرار گیرد.
صفحه مقاله: https://qjoe.ir/article-1-2136-fa.html
مقاله مدل نیمرخ صلاحیتهای حرفه ای معلمان تربیت بدنی شهر تهران 2