پردیس شهید چمران تهران

معرفی آثار اعضای پردیس شهید چمران؛

مقاله طراحی الگوی مربی گری فرایند کارورزی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان

ایوب ابراهیمی - عضو گروه مدیریت آموزشی پردیس شهید چمران

 

مجله: مطالعات آموزشی و آموزشگاهی» تابستان ۱۴۰۰ - شماره ۲۷ رتبه ب (وزارت علوم/ISC (‎۳۲ صفحه - از ۸ تا ۳۹)

 

چکیده: هدف پژوهش حاضر، دستیابی به الگوی مربی‌گری فرایند کارورزی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان است. پژوهش، کیفی و با روش نظریة برخاسته از داده‌ها و طرح نوخاستة گلیزر انجام گرفته‌است. مشارکتکنندگان ۱۵ نفر از صاحب‌نظران مرتبط با برنامه‌ریزی درسی، مدیریت آموزشی، کارورزی و مدیران عالی دانشگاه فرهنگیان بودند که با روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبة نیمه‌ساختاریافته بود داده‌ها به روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند. پرسش‌های اصلی پژوهش با تکنیک 5W1H طراحی و اجرا شدند. میزان پایایی بین کدگذاران ۷۴/۰، و پایایی کدگذاری مجدد ۸۸/۰ به دست آمد. برای مؤلفه‌های مربیگری ۸۲۹ کد باز شناسایی شد. در نهایت، ۱۳ مقولة اصلی به دست آمد، که عبارت‌اند از بالندگی حرفهای، کنشگران، فرایند یاددهی-یادگیری، انتخابگری، رویکرد، شبکة سازمانی، حمایت و پاداش، سازگاری و انطباق، تعالینگر، برنامة درسی، تسهیل‌گری، راهبری و تضمین کیفیت. در زمینة سیاستها و اقدامات ۴۵۴ کد باز و ۵۷ عنصر (۱۳ مؤلفه و ۴۴ سیاست و اقدام) شناسایی شد. پس از شناسایی مقوله‌های اصلی، گروه کانونی با روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب، و برای دستیابی به الگو تشکیل شد.

 

لینک مقاله: https://journals.cfu.ac.ir/article_1724.html