نشست آموزشی در رابطه با نحوه ارزشیابی از یادگیری دانشجو معلمان
روز یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ نشست آموزشی در رابطه با نحوه ارزشیابی از یادگیری دانشجو معلمان در پردیس شهید چمران برگزار شد. در این جلسه دکتر طبری مدیر گروه علوم تربیتی به تشریح نکات مربوط به آزمونهای پایان نیمسال تحصیلی برای مدرسان گروه علوم تربیتی پرداخت. چکیده نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است.
«۱۵ نکته مهم در طراحی سوالات آزمون پایانی»
۱-سوالهای کتبی به دو دسته پاسخ گزین و پاسخ ساز تقسیم میشوند
۲- پاسخ گزینها شامل صحیح،غلط (با ۴ نوع) جور کردنی و چند گزینه ای (با ۴ نوع تنه سؤال)
۳- پاسخ ساز شامل سوالهای کوتاه پاسخ و تشریحی
۴- مهمترین مزیت سوالهای پاسخ گزین تصحیح عینی و قابلیت طرح تعداد زیادی سؤال و مهمترین ضعف آن عدم قابلیت این گونه سؤالها از سطوح عمیق شناختی از جمله تجزیه و تحلیل است
۵- مهمترین مزیت سوالهای تشریحی قابلیت اندازهگیری سطوح عمیق شناختی و مهمترین نقطه ضعف آنها ذهنی بودن تصحیح و تعداد کم سؤال است
۶- با توجه به نکات طرح شده در ردیفهای ۴ و ۵ ،نیکو تر آن است که در آزمون پایانی از هر دو سته سوالهای پاسخ گزین و پاسخ ساز استفاده شود مگر این که نوعی از سؤال در میان ترم مورد استفاده قرار گرفته باشد.
۷- ترتیب قرار گرفتن سؤالها در برگه امتحان عبارتند از: صحیح غلط،جور کردنی،چند گزینه ای،کوتاه پاسخ و در نهایت تشریحی .
۸- در صورتی که از هر دو نوع سؤال پاسخ گزین و پاسخ ساز در آزمون پایانی استفاده شود از اجرای آنها دریک بازه زمانی همزمان خود داری شود به دلیل این که زمان پاسخ گویی در آزمون پاسخ گزین محدود تر (۳۰ تا حداکثر ۴۵ ثانیه برای هر سؤال) از سوالهای تشریحی است .
۹- بهتر است برای سوالهای پاسخ گزین پاسخنامه در نظر بگیرید و پس از اتمام زمان پاسخ گویی سوالهای پاسخ گزین ،پاسخنامهها را جمعآوری نموده و اجازه دهید دانشجویان به سوالهای پاسخ ساز جواب دهند .
۱۰- در سوالهای پاسخ گزین عبارتها را عین جمله کتاب ننویسید و ازمفاهیم مترادف درج شده در کتاب استفاده کنید .
۱۱- ازنمره منفی استفاده نکنید . اعمال نمره منفی برای آزمونهای هنجار مرجع (رقابتی ) است .
۱۲- در راهنمای پاسخگویی امساک نکنید .واضح و روشن بنویسید که انتظار دارید دانشجو پاسخها را چگونه درج کند.
۱۳- از عبارتهای چه وقت؟ چه کسی؟ و کجا در طرح سوالهای تشریحی خودداری کنید این عبارتها برای سوالهای پاسخ گزین یا کوتاه پاسخ مناسب هستند در عوض از عبارتهای چرا؟ چگونه ؟ و به چه دلیل در سوالهای تشریحی استفاده کنید .
۱۴- سوالهای تشریحی را سؤال به سؤال تصحیح کنید نه ورقه به ورقه .
۱۵-سوالها را به گونه ای طرح کنید تا غیر از متغیر آگاهی و مهارتهای شناختی از اهداف آموزشی ،متغیر دیگری از جمله ذکاوت و تیزهوشی را اندازهگیری نکند .برای این منظور سؤالها را به گونه ای طرح کنید که از لحاظ وضوح و روشنی همه پاسخ دهندگان درک واحدی از آنچه میخواهید داشته باشند .
نکته آخر این که رابطه مستقیمی بین میزان فکر کردن طراح سؤال در حین طراحی و میزان فکر کردن امتحان دهنده در حین آزمون دادن وجود دارد .
15 نکته مهم در طراحی سوالات آزمون پایانی