حجت الاسلام و المسلمین سید امین الله دادگر در افتتاحیه ششمین دوره کشوری حیات طیبه در پردیس شهید چمران:
اگر جهاد و انجام کارها با انگیزه مخلصانه و مؤمنانه شروع شود بی شک برکات آن ماندگار می شود
حجت الاسلام و المسلمین دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در مراسم افتتاحیه ششمین دوره کشوری حیات طیبه ویژه برادران که صبح روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ در پردیس شهید چمران برگزارشد، با قرائت آیه شریفه «والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا انّ الله لمع المحسنین»، اظهار کرد: اگر جهاد و انجام کارها با انگیزه مخلصانه و مؤمنانه شروع شود بیشک برکات آن ماندگار میشود؛ کار با اخلاص و برای خدا و خدمت به مردم و خدمت به خون شهیدان و استمرار راه آنان، برکاتی جاری و ساری خواهد داشت.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه در ادامه ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) به جایگاه ولایتمداری در منظومه فکری و سیره عملی ایشان اشارهکرد و گفت: اگر در منظومه فکری و عملی حضرت زهرا (سلام الله علیها) دقت کنیم به چند نکته مهم میرسیم: اول، ادای حق معرفت و شناخت ولی خدا که مسئله بسیار مهمی است؛ دوم ادای حق محبت ولی خدا که در رفتار ایشان موج میزند؛ سوم، ادای حق اطاعت از ولی خدا که بسیار با اهمیت است و چهارم، ادای حق نصرت، یاری و حمایت از ولی خدا و دفاع از او که باز هم در درجه بالایی است.
وی ادامه داد: باید بدانیم نصرت ولی خدا سن و سال و جنسیت و مرز و جغرافیا نمیشناسد و موارد بسیاری از آن در تاریخ آمدهاست؛ اگر در مصائب حضرات معصومین (علیهمالسلام) اشک میریزیم این اشک موجب سازندگی ما میشود که بتوانیم ایمان و عقاید خود را استحکام ببخشیم.
حجت الاسلام دادگر، با اشاره به این نکته که واقعه عاشورا و کربلا همه چیز را به دو نوع خوب و بد تقسیم کرده بیان کرد: بر مبنای عاشورا هر شاخص دو وجه خوب و بد دارد؛ مثلاً مقام و منصب هم وجه خوب دارد و هم بد؛ وجه خوب آن استفاده از مقام و منصب برای خدمت به خدا و خلق اوست و وجه بد آن سوءاستفاده از مقام برای امور غیر الهی است. تقسیمبندی سایر امور مانند لقمه، علم و تربیت، فرصتها، شهوات و غیره نیز در دین اسلام به همینگونه دیده میشود.
عضو هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان در فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افزود: گام دوم انقلاب تصویر واقعبینانهای از موقعیت انقلاب اسلامی ارائه نموده و رویکرد حاکم بر آن به خوبی، وضعیت گذشته، حال و آینده انقلاب را تحلیل و توصیف کردهاست. باید دقت کنیم تاکنون چه فرصتهایی از دست رفته و چه غفلتهایی داشتهایم و چه عواملی موجب این فرصت سوزیها شدهاست. ما اکنون در گام دوم و چله دوم انقلابیم و باید به وضعیت مطلوب دست یابیم.
وی با بیان تأکیدات و عنایات زیادی که از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه تربیت معلم وجود دارد تصریح کرد: متأسفانه در برخی موارد نگاه راهبردی در زمینه تربیت معلم وجود ندارد و باید ساعتها صحبت و گفتگو کرد تا این گفتمان جایگاه خود را در جامعه و در میان مسئولان به درستی پیدا کند، در غیر اینصورت با چالشهای متعدد روبرو هستیم؛ در این زمینه، امید ما به شما و به کسانی است که با انگیزه، دغدغه مند، عالم و با توجه به جایگاه تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان بتوانند این گفتمان را نهادینهسازی کنند تا دیگر شاهد توطئه یا غفلت و بی اعتنایی در مورد این دانشگاه نباشیم که دیگر فرصت تجربه و خطا وجود ندارد.
حجتالاسلام دادگر افزود: باید به چیزی که نیاز واقعی این کشور است بپردازیم؛ هر دانشگاهی نمیتواند کار تربیت معلم را انجام دهد چون کار تربیت معلم حقیقتاً یک کار تخصصی است که علاوه بر دانش و انگیزه مؤمنانه، فهم درست تربیت معلم را میخواهد.
وی ابراز امیدواری کرد: توفیق پیدا کنیم که با برداشته شدن موانع، بتوانیم به دست مسئولان، استادان، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه یک تراز خوبی از تربیت معلم را برای جامعه اسلامی خود رقم بزنیم.
حجتالاسلام دادگر با یادآوری شرایط کنونی جامعه اظهارکرد: باید درک کنیم که در چه شرایطی هستیم؛ بدانیم در همین حال حاضر، آمریکا و آمریکاییان و کسانی که تفکر استکباری و استعماری دارند دست بردار نیستند ولی به همت انسانهای شریف و مؤمن و انقلابی مثل شهید سپهبد سلیمانی، میبینیم مرزهای انقلاب تا کجاها پیش رفته و بسیاری از کشورها سردار شهید را از خودشان میدانند؛ امیدواریم در همین دوره آموزشی با نگاه تعلیم و تربیتی خود که در تربیت معلم فرامیگیرید مسائل را تبیین و تشریح کنید تا مناسبترین این ویژگیها که همه روی آن اتفاق دارند به عنوان پروژههای تحقیقاتی توسط محققان و استادان دانشگاه مورد بررسی و تحقیق قرارگیرد و بتواند آثار خوبی را برای دانشگاه در پی داشته باشد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه در ادامه مهمترین اهداف دوره را برشمرد و گفت: اهداف زیادی برای این دوره در نظر گرفته شدهاست مثل شناسایی استعدادهای برتر و فعالان دغدغهمند دارای زمینههای نخبگانی و جوشش و انگیزه درونی، به منظور تشکیل هستههای نخبگانی و هستههای مقاومت تعلیم و تربیت در استانها و توانمندسازی آنها، تأسیس هیئتهای اندیشهورز دانشجویی تعلیم و تربیت برادر و خواهر در استانها، گفتمانسازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و دلالتهای تربیتی آن؛ تمحّض در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی تربیت معلم تراز انقلاب با رویکرد تربیتی، پیگیری و مطالبه و تلاش برای تحقق کاربست حوزه مطالبات مقام معظم رهبری و انتظارات ایشان که در گام دوم هم مد نظر قرار گرفته و همچنین سند تحول آموزش و پرورش.
حجتالاسلام دادگرافزود: مهمترین رویکردهای این دوره را هم میتوان چنین برشمرد: گفتمانسازی بیانیه گام دوم، آینده پژوهی و رویداد ایده پردازی در حوزه تعلیم و تربیت با رویکرد اندیشگاهی؛ در این دوره دانشجومعلمان میتوانند بر روی ایدههای خود کار کرده و تا مرحله عمل برسانند و این کاربردی بودن، یکی از وجوه تمایز با دورههای دیگر هست؛ برای این منظور کلاسهای مختلفی زیر نظر استادان مجرب در نظر گرفته شده از جمله خلاقیت و نوآوری، بوم ایدهپردازی و برنامهریزی فرهنگی، مسئله یابی و حل مسئله با کار تیمی مسئله محور، تجارب نوآورانه تعلیم و تربیت اسلامی، تشریح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و رویداد ارائه ایدهها توسط گروههای تشکیل شده.
عضو هیئت رئیسه دانشگاه ادامه داد: در نهایت، گروههای برتر در بحث ایدهپردازی انتخاب و تقدیر خواهندشد و به منظور پیادهسازی ایدههایشان در استان مربوط زیر نظر مربیان دوره و ارائه گزارش در تیرماه سال آینده مورد حمایت و تسهیلگری قرار میگیرند؛ همچنین بقیه ایدهها هم به کمک مربیان، غنی سازی میشوند تا برای ارائه مجدد در تیرماه آماده گردند.
وی با اشاره به سطحبندی ایدهها بیان کرد: ایدهها سطحبندی خواهد شد و بین سطوح پردیس تا استان یا منطقههای کشوری یا در حد کشوری ردهبندی انجام خواهد گرفت؛ ایده برتر کشوری از طرف ما حمایت خواهدشد تا بهطور آزمایشی در دانشگاه فرهنگیان عملی شود.
حجت الاسلام دادگر اضافه کرد: هر هیئت اندیشه ورز یک نفر را به عنوان مسئول انتخاب میکند و این افراد هر چندماه یک بار با ما جلسه خواهند داشت و تمهیدات لازم برای دیدار این هسته مرکزی مقاومت تعلیم و تربیت با مسئولان دانشگاه و دیگر مسئولان کشوری اتخاذ خواهد شد تا نقطهنظرات، دغدغهها و ایدههای خودشان را برای تکوین و تکمیل گفتمان تربیت معلم در سطوح دانشجویی و ملی با مسئولان درمیان بگذارند و نهادینه کنند چرا که تکیه ما به بعد از اتکال به خدا و اهلبیت (علیهمالسلام) و امام و شهدای گرانقدر انقلاب به این جمله راهبردی رهبر معظم انقلاب است که «دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش است» و برای تحقق این سخن عمل لازم است و باید اقدام کرد.
عکسهای این دوره را در اندازه اصلی اینجا ببینید: https://chamran.cfu.ac.ir/fa/gallery/262090