پردیس شهید چمران تهران

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین ستاد استقبال از دانشجومعلمان پسر:

معلم باید خود عامل و الگو باشد چون تاثیر الگو بر دانش آموز بیشتر از توصیه و کلام است

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین ستاد استقبال از دانشجومعلمان پسر دانشگاه فرهنگیان که در پردیس شهید چمران برگزار شد، ضمن تبریک ورود دانشجویان به حرفه معلمی و انتخاب این مسیر حضور آنان در این عرصه را ارزشمند دانست و گفت: حضور شما در دانشگاه فرهنگیان و در کسوت معلمی، نعمتی ارزشمند است که خدا بر شما ارزانی داشته قدر آن را بدانید.

 

وی با بیان اینکه به مصداق آیات و روایات معلمی توفیق الهی است، افزود: طلای‌ترین دوران، زمان حضور شما در دانشگاه است و اندوخته‌های سال‌های آتی در این دوران شکل می‌گیرد دانشجومعلمی موفق خواهد بود که خود را مجهز به ابزار و توانمندی‌های مورد نیاز در کسوت معلمی کند.

 

دکتر کاظمی ایمان را شرط موفقیت در عرصه معلمی دانست و گفت: هرچه ایمان بالاتر باشد میزان اثرگذاری بر متربی و جامعه مخاطب افزایش خواهد یافت، دوران دانشجویی بهترین دوران برای خودسازی، فزونی ایمان و کسب کمالات است.

 

وی عشق به معلمی را شرط دیگری برای موفقیت در عرصه معلمی برشمرد و اظهار کرد: راز و رمز رویارویی موفق با متربی‌ها با ویژگی‌ها و خصلت‌ها مختلف عشق به معلمی و وجود معلم دلسوز و عاشق است..

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کسب دانش و آگاهی را در کنار ایمان و عشق برای موفقیت لازم دانست و خاطر نشان کرد: متون علمی، مهارت‌ها، ابزارهای علمی مورد نیاز، آشنایی با اصول و روش‌های تعلیم و تربیت در کنار یکدیگر می‌تواند ما را د عرصه معلمی موفق کند.

 

وی با بیان اینکه خداوند در چهار مرتبه بر انسان منت می‌گذارد که یکی از آن نعمت ارسال پیامبر اکرم (ص) است، تصریح کرد: فلسفه آن پرداختن به کار تربیتی و مأموریتی که خداوند بر پیامبر ابلاغ کرده‌است که به شغل معلمی و هدایتگری برمی گردد.

 

دکتر کاظمی در ادامه با اشاره بر اهمیت پرداختن به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد سند تحول نسبت به معلم مربی است، با توجه به اینکه وظیفه هدایتگری و تربیت دانش آموزان برعهده ماست در همه عرصه‌ها باید نگاه این باشد.

 

وی معلمی را هنری دانست که دانش آموزان را در مسیر کمال و رشد قرار می‌دهد، افزود: نقش مربی این است که به‌طور مستمر دانش آموزان را رصد می‌کند، آسیب‌ها را شناسایی و ضمن کمک به رفع مشکلات مقتضیات لازم برای رشد را ایجاد می‌کند.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عصاره همه ویژگی‌ها یک معلم شایسته و توانمند در این آیه شریفه لَقَد جآءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عِزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَئوفٌ رَحیم ذکر شده‌است، تصریح کرد: براساس این آیه که خداوند در مورد نبی اکرم ذکر کرده معلم توانمند و شایسته با تمام وجود متربی را درک می‌کند که شرط تعلیم و تربیت است. شرایط روحی و روانی، نیازمندی‌ها و استعدادهای او را درک می‌کند، همچنین دردها و آلام متربی او را به درد می‌آورد برای تربیت او آرام و قرار ندارد و بر جذب و پرورش دانش آموز اصرار دارد و او را رها نمی‌کند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: معلم باید خود عامل و الگو باشد چون تأثیر الگو بر دانش آموز بیشتر از توصیه و کلام است.