بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در مدرسه دارالفنون
بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم روز ۴ دی ۱۳۹۷ در دارالفنون با حضور استادان و پیشکسوتان تربیت معلم ، دکتر احمدی لاشکی نماینده مجلس شورای اسلامی ، حجت الاسلام دادگر نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ،دکتر روشندل معاون آموزشی دانشگاه ، دکتر علی نژاد معاون دانشجویی دانشگاه و دکتر انصاری راد مدیر امور پردیس های استان تهران برگزار شد.
دکترپرویز انصاری راد مدیریت امور پردیس های استان تهران در بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، ضمن سلام بر ارواح طیبه شهدا ، امام شهدا و شهدای تربیت معلم آرزوی طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری، برگزاری مراسم نکوداشت تربیت معلم استان تهران در دارالفنون را ادای احترام به امیر کبیر و روحیه فراگیری دانش و فن در ایرانیان بر شمرد.
وی از حضوراساتید و پیشکسوتان تربیت معلم استان تهران، حجت الاسلام و المسلمین دادگر نماینده نهاد مقام رهبری در دانشگاه ، دکتر احمدی لاشکی نماینده مجلس و نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات، محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران ، دکتر روشندل معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان و دکتر علی نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تشکر کرد و افزود : این عزم جدی برای بازسازی و توانمند سازی دانشگاه فرهنگیان ثمره حضور رهبر معظم انقلاب در این دانشگاه است.
دکتر انصاری راد طرح برگزاری نکوداشت یکصدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم در همه استانها را جزو ایده های مدبرانه و مبتکرانه دکتر خنیفر رییس دانشگاه و دکتر طاهری نیا، معاون پژوهشی دانشگاه برای شناساندن قدمت این دانشگاه در ایران برشمرد و تصریح کرد: همزمانی این مراسم با بزرگداشت هفته پژوهش نشان از نیاز جدی امروز ایران اسلامی به تربیت معلمانی آگاه و متعهد است که بایستی بر اساس اسناد بالاد ستی، تحول در فرایندهای یاددهی و یادگیری را به ارمغان آورند.
مدیریت امور پردیس های استان تهران از شهیدان رجایی و باهنر نام برد و خاطر نشان کرد : تمام کسانی که در مراکز تصمیم گیری جمهوری اسلامی ایران عناصری تاثیر گذار بوده اند رد پایی در تربیت معلم دارند، یا در تربیت معلم تحصیل کرده اند و یا تدریس.
وی مهجور ماندن تربیت معلم را جزو معضلات فعلی برشمرد و افزود: " اساس و بنیان کار در تربیت معلم ، تربیت محور شدن کلاسهای درس است. رویکرد توحیدی ، ایمان و اخلاص محوری در تربیت دانشجو معلمان جزو عناصری است که به خاطر اهمیت تربیت معلمان تراز جمهوری اسلامی باید جدی گرفته شود".
انصاری راد با تبیین وظیفه خطیری که بر عهده تربیت معلم کشور نهاده شده است توسعه کمی این دانشگاه را جزو رئوسی بر شمرد که باید به آن توجه شود.
وی با اشاره به فرسودگی بناهای پردیسها و مراکز استان تهران به خصوص سراهای دانشجویی به عنوان محیطی برای آرامش و تفریح دانشجو معلمان و بازسازی روحیه و جسم آنان ،اولین اولویت را تخصیص بودجه به این مهم دانست.
حجت الاسلام دادگر در این مراسم با پاس داشتن یاد و خاطره شهدای تربیت معلم و تسلیت وفات آیت الله شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد : اکنون که درآستانه یکصد سالگی تربیت معلم و چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم باید قادر به ارائه مدلی قابل اجرا و مورد تفاهم از تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی باشیم . وی افزود: از آنجا که تعلیم و تربیت شرط اساسی تعالی انسان است و مهمترین نهاد اجتماعی کشور آموزش و پرورش است اگر نتوانیم مدل تربیت معلم شایسته جمهوری اسلامی ایران را بر اساس سند تحول بنیادین ارائه دهیم ، در اذهان عمومی ناکارآمدی دانشگاه فرهنگیان القا خواهد شد که خسران جبران ناپذیریست.
دادگر با اشاره به حضور بصیرانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد : امروز همه کسانی که دل در گرو انقلاب و اسلام دارند باید برای رفع مشکلات تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان گام بردارند.
نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان شرط به ثمر نشستن این کوششها را کار برای خدا و به قصد خدمت به مردم دانست وی حضور داوطلبانه دانشجو معلمان در میدان تعلیم و تربیت را جامه عمل پوشاندن به بخش بزرگی از برنامه درسی یعنی شنیدن تجربیات اساتید و پیشکسوتان و استفاده کردن از آنها و اشاعه آنها دانست.
دکتر طاهر روشندل اربطانی معاون آموزشی دانشگاه در مراسم نکوداشت صد سالگی تربیت معلم که همزمان با بزرگداشت هفته پژوهش در دارالفنون برگزار شد به اهمیت تربیت معلم در جمهوری اسلامی پرداخت و گفت : معلم جزو امور وارداتی نیست بنابراین استقلال و خودکفایی ما در امر تربیت معلم بسیار مهم است.
دکتر روشندل با اشاره به جمله امیر کبیر که هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه معلمانش نمی تواند رشد کند ، تاسیس دارالفنون را نشانگر تحول خواهی و شروع رنسانس علمی در ایران دانست.
وی از حضور اساتید پیشکسوت تربیت معلم در مراسم تشکر کرد و با استناد به نوشتار دکتر صافی در باب تاریخ تربیت معلم ایران ، آموزش و پرورش را کلید فتح آینده دانست و معلمان را فاتحان علم و تمدن بشری خواند.
معاون آموزشی دانشگاه با مرور پنج دوره در تاریخ تربیت معلم تصریح کرد: تعطیلی تدریجی مراکز تربیت معلم دردهه 90 نتیجه پذیرش بی رویه دانشجو در کشور و عدم پیش بینی بحران کمبود معلم است . وی افزود : در سال 1404 ما با کمبود 600 هزار معلم روبرو خواهیم بود و چون راه و مسیر تربیت معلم حرفه ای از این دانشگاه می گذرد دانشگاه هفت طرح به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده است که از این میان طرح سه ساله شدن کارشناسی دردانشگاه فرهنگیان و طرح کارشناسی ارشد دو ساله تربیت معلم بیشترین توفیق را کسب خواهند نمود.
روشندل اشاره کرد که شبانه روزی بودن تربیت معلم و حاکمیت کارورزی نظارت شده بر برنامه درسی نقاط قوت این دانشگاه در شکل گیری شخصیت و هویت معلمی است. وی با برشمردن چالشهای پیش روی این دانشگاه مانند عدم تخصیص بودجه کافی، دوگانگی مراجع سیاستگذاری، تطبیق وضعیت مدرسان و بازطراحی کتب درسی و گروههای آموزشی پیشنهاد طرح 10031 توسط دکتر خنیفر رییس دانشگاه را مسیر بلند مدت تربیت معلم کشور دانست. در طرح 10031، در 31 استان کشور زمینهای 100 هکتاری برای تاسیس دانشگاه جامع فرهنگیان پیش بینی شده است تا تربیت معلم کشور را که ماموریتی ملّی است و همکاری ملّی می طلبد ، محقق نماید.
در این مراسم که به قدوم پیشکسوتان تربیت معلم آراسته شده بود ، نماینده مجلس شورای اسلامی دکتر احمدی لاشکی ، نماینده نهاد مقام رهبری در دانشگاه فرهنگیان دکتر دادگر ، معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه دکتر روشندل و دکتر علی نژاد ، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران آقای صیدلو نیز حضور داشتند.
یکی از بخش های ویژه این مراسم سخنرانی پیشکسوتان تربیت معلم استان تهران بود.
استاد میرسپاسی، مجری مراسم که شاگردی استاد احمد صافی را افتخار خود می دانست، دکتر صافی را پشت تریبون دعوت نمود. دکتر صافی با خطاب قرار دادن دانشجو معلمان برگزیده و فرهیخته حاضر در سالن، نعمت یاد دادن و یادگرفتن را قدر نهاد و خاطره انتخاب شغل شریف معلمی را با تجارب سالهای تدریس پیوند زد. وی توصیه بزرگان بر عالم شدن، قانع نشدن در علم و آموزش و پیوند زدن روح و جان کودکان با خالق هستی را اساسی ترین اصول در معلمی دانست. تشویق مکرر حضار حین سخنرانی وی اهمیت جاذبه استادی ، تلفیق شعر و ادبیات با تدریس و تحسین یادگیرنده را بار دیگر اثبات نمود.
استاد اشرفی زاده نیز بر دانستن قدر و منزلت معلمی و قابل قیاس نبودن لذتهای معنوی این حرفه با دیگر شغل ها و پیشه ها تاکید کرد. وی که از حضور تنی چند از استادان حاضر که روزی دانشجوی او بوده اند به شعف آمده بود ، خرسندی آینده این شغل را برای دانشجو معلمان غیر قابل توصیف خواند.