برنامه های روز دوم دوره کارگروه محتوایی سند تحول بنیادین در دانشگاه فرهنگیان
برنامه های روز دوم دوره کارگروه محتوایی سند تحول بنیادین در دانشگاه فرهنگیان در پردیس شهید چمران در مورخ ۲۳ آذر ۹۷ برگزار شد. در برنامه آغازین این روز اهداف دوره های تحصیلی و نقش آن در اجرایی کردن برنامه های درس ملی و سند تحول توسط دکتر امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش تبیین شد.
سخنان دکتر مهدی نوید
در ادامه دکتر مهدی نوید دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در دوره بالندگی صلاحیت حرفه ای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حضور استادان دانشگاه فرهنگیان کشور به تبیین مدل مفهومی و کلیات سند تحول بنیادین پرداخت.
در این نشست هم اندیشی و آموزشی دکتر نوید با بیان اینکه استادان دانشگاه فرهنگیان می توانند پیشگامان تحول آفرین در آموزش و پرورش باشند، خاطر نشان کرد: استادانی در این زمینه موفق هستند که نقش آموزش و پرورش را در فرایند توسعه کشور و حل آسیب های آن و تحقق آرمان های بلند انقلاب و نیز ناکارآمدی آموزش و پرورش حاضر باور داشته باشند و برای نقد و به سامان کردن آن احساس مسئولیت کنند.
وی رسالت دانشگاه فرهنگیان، را به سامان کردن ورودی های آموزش و پرورش و توانمند سازی نیروهای موجود آن بر اساس سند تحول بنیادین دانست و افزود: معلمان و استادان به عنوان کارشناسان خبره عرصه تعلیم و تربیت باید علاوه بر نقد برای اصلاح نیز وارد میدان شوند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش به دلایل مختلف از جمله تحولات محیطی و عدم پاسخگویی به نیازهای جامعه کارآمد نیست، گفت: ادامه وضع موجود به نفع نیست و باید تحول بنیادین ایجاد کرد که در این راستا استادان می توانند ضمن مطالعه، اشرافیت و باور به سند توان تبیین، تبلیغ و دفاع از آن را کسب کنند، هرچه استادان دقیق تر و بهتر با این سند آشنا باشند تحقق سند تحول موفق تر صورت می گیرد.
وی اجرایی شدن سند تحول را نیازمند عزم ملی برشمرد و اظهار کرد: در این راستا به استادان تبیین گر سند تحول برای دانشجومعلمان و معلمان امروز نیازاست .
دکتر نوید پاسخ به سوالات چیستی، چرایی و چگونگی تحول را راهی برای رسیدن به درک روشن از سند تحول عنوان و اظهار کرد: تحول بنیادین به دنبال تغییر عمیق، ریشه ای و همه جانبه، نظام مند و آینده پژوهانه مبتنی بر آموزه های وحیانی و معارف اسلامی است.
وی در ادامه تئوری ها و فلسفه حاکم بر آموزش و پرورش را ریشه تحول دانست و بر بازخوانی مبانی تئوریک و نظریه پردازی در خصوص تعلیم و تربیت اسلامی تاکید کرد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در ادامه همگام نبودن آموزش و پرورش با تحولات محیطی، ضعف در حل آسیب های اجتماعی و پاسخگویی به نیاز ها و... را از علل اصلی ضرورت تحول بنیادین برشمرد.
وی طراحی، تدوین و تصویب سند تحول، آماده سازی زیرساخت و در نهایت اجرای سند را سه گام اساسی با رعایت اصل همزمانی در این خصوص معرفی کرد.
دکتر نوید ایجاد همگرایی ذهنی و فهم مشترک از آموزش و پرورش در جامعه، تحکیم برنامه محوری با رویکرد راهبردی، کاهش آسیب تغییرات مدیریتی و همگامی با تحولات محیطی را ازجمله کارکردها و پیامد های اجرایی کردن سند تحول برشمرد و تصریح کرد: امروز آموزش و پرورش نیازمند تربیت نسلی است که شایستگی های لازم در تمام ساحت های وجودی و تربیتی را کسب کرده باشد.
وی وجود یک برنامه آموزش و پرورش برای کل کشور و عدم انعطاف را از آسیب های حاضر عنوان و تصریح کرد: تلاش می شود با اجرایی کردن سند تحول، فرآیند تعلیم و تربیت انعطاف پذیر و متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی باشد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش حرکت به سمت کاهش تمرکز، مدرسه محوری و چند تعلیفی کتاب های درسی را از برنامه های پیش رو برای آموزش و پرورش پویا و اثر بخش برشمرد.
وی با اشاره به مشکل جدی اقتصاد نظام تربیتی ، تنوع بخشی به تامین و مصارف در آموزش و پرورش را راهکاری در این خصوص و از پیامد های اجرایی شدن سند تحول خواند.
دکتر نوید با بیان اینکه آموزش و پرورش کار فرهنگی است و در بستر فرهنگ جامعه اتفاق می افتد، خاطر نشان کرد: با توجه به تنوع فرهنگ در کشور، باید آموزش و پرورشی پاسخگو به فرهنگ منطقه و با حفظ کیان ملی ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه سند تحول را باید به صورت بحث ملی درآورد تا اجرایی شود، اظهار کرد: همگی در تبیین موضوع، انتقال مفاهیم و فرهنگ سازی باید یاری دهنده باشیم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اصلی ترین رویکرد سند تحول را رویکرد فرهنگی و تربیتی عنوان و تصریح کرد: از عناصر مهم که باید حتما مورد توجه قرار گیرد، تکوین و تعالی هویت نسل جوان است که باید در خانواده و مدرسه به آن پرداخت.
وی با اشاره به چهار هویت ملی و محلی، اسلامی، ایرانی و هویت جهانی و مدرن بر تکوین آنها به صورت متعادل و متوازن در نظام تربیتی تاکید کرد.
سپس تربیت انقلابی و دلالت های سند تحول بنیادین توسط حجت الاسلام و المسلمین دادگر ارائه شد و شرح وظایف پیشنهادی معلم طراز جمهوری اسلامی ایران در 16 گروه تفکیکی (بخش عمومی / اختصاصی) بررسی شد و در پایان مراسم اختتمایه برگزار شد.