پردیس شهید چمران تهران

زمینه های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان سال ۹۷

شورای پژوهش و فناوری دانشگاه به منظور هدایت ظرفیت های پژوهشی در راستای نیازهای و ماموریت های دانشگاه و با توجه به گستردگی دامنه فعالیت های مرتبط ، زمینه های پژوهشی( قابل دقیق تر نمودن به موضوعات پژوهشی ) را به شرح زیر مصوب نمود که از میان آنها پنج محور موضوعی در اولویت نخست قرار دارند که در شرایط برابر از امتیاز بیشتر برای حمایت برخوردار خواهند بود.  به این ترتیب مدیریت پردیس های استانی دانشگاه می توانند از مجموعه ارایه شده به عنوان راهنما در اجرای انواع طرح های پژوهشی و حمایت های درخواستی برای پایان نامه و رساله های دوره دکتری استفاده و در چارچوب شیوه نامه های مربوط نسبت به بررسی و تصویب  موارد دریافتی اقدام نمایند .

 

الف )محورهای موضوعی دارای  اولویت نخست ،

1 . توسعه دانش میان رشته ای آموزش در موضوعات تخصصی مرتبط با رشته های تخصصی دانشگاه ،

2 . توسعه  فعالیت های فرهنگی و تربیتی در دانشگاه ( برنامه های درسی غیررسمی غیر متشکل ، انتخابی/ - اختیاری)،

3 .  بهسازی و تعالی منابع انسانی در آموزش و پرورش با تاکید بر معلمان  ،

4 .  بررسی تجارب و نوآوری های جهانی در عرصه تربیت معلم و توسعه حرفه ای معلمان ،

5 . الگوهای توسعه مدیریت سازمانی و منابع ، توسعه بهره وری و تحصیل در آمد در دانشگاه .

 

ب )مجموعه  زمینه های مرتبط با رسالت و ماموریت دانشگاه فرهنگیان

دسته نخست : اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم

  • راه­های تحقق دیدگاه­های مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه فرهنگیان،
  • سند تحول بنیادین و تربیت معلم،
  • بررسی میزان تحقق سند تحول بنیادین و تربیت معلم،
  • نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم،
  • سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم،
  • اساسنامه دانشگاه فرهنگیان،
  • سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم،
  • تاریخ تحول تربیت معلم) در ایران و جهان(،
  • فلسفه تربیت معلم،
  • رسالت دانشگاه فرهنگیان و آینده تربیت معلم،
  • برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان،
  •  

دسته دوم :روند و چگونگی جذب دانشجو معلم :

  • کارآمدی الگوهای جذب دانشجو معلمان از جهات مختلف،
  • ویژگی های دانشجویان از جهات مختلف و رابطه آن با اقتضایات اسناد بالادستی، اقتضائات تربیت معلم،
  • الگوهای پذیرش دانشجو با نیازها و اقتضائات آموزش و پرورش و جامعه،  
  • الگوهای جهانی پذیرش معلم برای نیل به یک الگوی متناسب با نیازهای بومی،
  • یابی میزان و چگونگی علایق دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان،

 

دسته سوم : برنامه ها

  • و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی برنامه های درسی/ آموزشی )برنامه قصد شده(...  در سطح ملی،
  •   آموزش اثربخش موضوعات نظیر آموزش ریاضی ، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زبان و ... ،

 پژوهش در موضوعات تخصصی ( شیمی ، فیزیک ، ریاضی ، تاریخ ، ادبیات ، زیست و .. ،

 

(پژوهش در  این زمینه منحصر به اعضای هیات علمی و مدرسان داری تخصص در موضوعات مذکور است )

  • وضعیت برنامه های درسی در رشته های مختلف برای تحقق شایستگی های مختلف در دانشجو معلمان،
  • و تعالی اعضای هیات علمی و مدرسان برای تدریس در دانشگاه،
  • سازی رویکرد معلم پژوهنده در برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه،
  • نوآوری و تحول در رشته ها، ساختار و محتوای برنامه های درسی،
  • کیفیت برنامه کارورزی ،
  •  

دسته چهارم : فرایند ها

  • درسی اجرا شده در سطح ملی و پردیس/ استان،
  • آموزش، نوآوری ها، آموزش پژوهی و ... ،
  • و منابع درسی /آموزشی،
  • خدمات آموزشی، کتابخانه، اینترنت، دسترسی به منابع علمی و ... ،
  •   وضعیت دانشجویان در ابعاد مختلف : کیفیت زندگی دانشجویی، انگیزه تحصیل و ... ،
  • آموزش و یادگیری، فرهنگ سازمانی در تربیت معلم،
  • ارتقای کیفیت مدیریت و رهبری دانشگاه در سطوح خرد و کلان،
  • توسعه فضای فرهنگی و تربیتی درکلیه شئون دانشگاه،
  • استقرار و نهادینه سازی نظام تضمین کیفیت،
  • ساماندهی نظام مدیریت، ساختار و تشکیلات،
  • توسعه صلاحیت های حرفه ای اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی در حوزه فرهنگی و اجتماعی،
  •  تقویت و تعمیق هویت انسانی، اسلامی، انقلابی و ایرانی دانشجو معلمان،
  •  گسترش و ترویج سبک زندگی اسلامی -ایرانی،
  •  گسترش و ترویج آموزه های قرآن، عترت و تعظیم شعائر اسلامی با تاکید بر فرهنگ اقامه نماز،
  • افزایش انگیزه و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه،
  • افزایش مشارکت دانشجو معلمان در فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری دانشگاه،
  • توسعه ظرفیت کنشگری اجتماعی و فعالیت های داوطلبانه و اختیاری دانشجویان،
  • ایجاد و توسعه فضای شاد و با نشاط در محیط دانشگاه در چارچوب نظام معیار اسلامی،

 

دسته پنجم : نتایج و برآیندها

·  برنامه درسی کسب شده /تجربه شده ... در سطح ملی و پردیس/ استان ،

  • بعد عملکر ها ) به ویژه در سطح کلاس درس(،
  • بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط )برنامه درسی پنهان( ... ،
  • زیست و پیام های مستتر در آن)نتایج زیست در کلاس های درس، خوابگاه، فضاهای ورزشی، فضای باز، در کانون ها و انجمن هاو (...،
  • شایستگی های حرفه ای / سنجش صلاحیت های حر فه ای،
  • فرهنگی و تربیتی در دانشگاه )برنامه های درسی غیررسمی غیر متشکل) انتخابی/ - اختیاری(،
  • کیقیت آزمون های پایان نیمسال در رشته های مختلف دانشگاه،
  • ارزیابی پایانی صلاحیت­های حرفه­ای دانشجو معلمان،

 

دسته ششم: موضوعات نظرورزانه و آینده­پژوهانه

  • در عرصه نظر و نظرورزی در ابعاد مختلف تربیت معلم در سطح ملی،
  • درباره تحولات ممکن در رویه­ ها و سیاست­های جاری تربیت معلم در ایران در سطح ملی و پردیس/ استان،
  • پژوهی در تربیت معلم:  واکاوی اثرات تغییرات رشد دانش­ آموزی، تغییرات فناوری، علمی و آموزشی، اقتضائات اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ،
  • دیدگاههای نو بین المللی در عرصه تربیت معلم... ،
  • تجربیات جهانی و تطبیقی در حوزه رویکردها و عملکردها و ... ،
  • استقرار و توسعه نظام جامع پژوهش و نوآوری دانشگاه،
  • تربیت معلم با تکیه بر مبانی تربیت اسلامی،
  • بررسی تجارب ، نوآوری ها در عرصه تربیت معلم جهانی،
  •  مدلهای هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان،
  • تنوع بخشی منابع پایدار درآمدی دانشگاه با تکیه بر درآمدهای اختصاصی،
  • استاندارد فضاهای کالبدی امکانات وتجهیزات دانشگاه با اقتضائات، ویژگی ها و آموزه های معماری اسلامی– ایرانی،  برنامه های درسی، استانداردهای تربیتی و شرایط کسب شایستگی ها،
  • دانشگاه فرهنگیان بعنوانسازمان یادگیرنده،
  • تمرکز زدایی در فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری دانشگاه،
  • چابک سازی و بهسازی مستمر ساختار سازمانی،
  •  استقرارنظام بهبود کیفیت و تعالی در دانشگاه،
  • استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد،
  • طراحی و توسعه نظام ارزیابی درونی در سطح دانشگاه،
  • راهکارهای تعامل با مدرسهبرای ارتقای کیفیت برنامه های تربیت معلم،
  •  
  • دسته هفتم: توسعه حرفه ای معلمان:
  • وضعیت عملکرد حرفه ای معلمان برای اصلاح نظام تربیت معلم ،
  • و تعالی منابع انسانی در آموزش و پرورش ،
  • سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان،
  • الگوهای رشد حرفه ای معلمان،
  • تجارب جهانی در عرصه رشد حرفه ای معلمان.